09228146009

شرایط مورد نیاز برای اخذ پروانه کسب کافی نت

مقالات آموزشی کافی نت
تحریریه کافی چاپآگوست 28, 2023

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

کافی نت مکانی عمومی است و از شغل های خدماتی محسوب می شود که در سال های اخیر به به دلایل مختلف از جمله تلاش حکومت برای تحقق دولت الکترونیک و … مورد توجه دولت و عموم مردم قرار گرفته است.

به همین دلیل در قانون نظام صنفی و نیز قوانین اتحادیه ها شرایط و ضوابط خاصی برای اخذ جواز کسب کافی نت در نظر گرفته شده است.

علاوه بر مطالب این مقاله در فایل صوتی زیر هم مطالب بیشتری در خصوص شرایط و قوانین کار در کافی نت بیان شده است:

مقررات تأسیس و اداره کافی‌نت

قبل از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که کافی‌نت‌ها نیز مانند سایر اصناف، موظف به رعایت یکسری مقررات عمومی و اختصاصی هستند.

این شرایط و ضوابط معمولا دو وجه مهم یک کافی نت را در بر می گیرد:

  • شرایط اختصاصی متقاضی پروانه (متصدی)
  • شرایط اختصاصی محیط (محل واحد صنفی)

با این تقسیم بندی در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم. البته بهتر است این کار را در چارچوب مواد و مفاد قوانین و ضوابط اتاق اصناف و اتحادیه های صدور پروانه کسب کافی نت و آیین نامه های پلیس فتا انجام دهیم.

ضوابط و مقررات عمومی فعالیت کافی نت ها

ضوابط و مقررات عمومی، شامل مواردی است که تمام اصناف ملزم به رعایت آن هستند و در «قانون نظام صنفی کشور» به آن اشاره شده است.

مطالعه متن کامل این قانون به شدت توصیه می شود. متن کامل آن در سایت ایرانیان اصناف یا سایت مجلس شورای اسلامی در دسترس است.

شرایط اختصاصی اخذ پروانه کسب کافی نت

شرایط و مقررات اختصاصی مقرراتی است که یک صنف برمبنای اموری که به صورت ذاتی و اختصاصی آن ها را انجام می دهد ملزم به رعایت آنهاست.
با توجه به این موضوع و همانگونه که قبلا بیان کردیم علاوه بر شرایط خصوصی فرد متقاضی جواز کافی نت یک سری شرایط اختصاصی هم محیط کار باید داشته باشد.

شرایطی که در ادامه آمده است با توجه به بررسی “شرایط، ضوابط و مفاد قانونی اتحادیه صنف فناوران تهران برای شغل کافی نت” و “آیین‌نامه دفاتر خدمات اینترنت (Cafe net) که توسط پلیس فتا تهیه شده” بیان شده است.

«آیین‌نامه دفاتر خدمات اینترنت (Cafe net)» که توسط پلیس فتا تهیه شده، دربرگیرنده مقررات اختصاصی لازم‌الاجرا در کافی نت‌هاست.

اکیدا توصیه می شود که آیین‌نامه دفاتر خدمات اینترنت پلیس فتا را نیز به صورت کامل مطالعه نمایید. این آیین نامه علاوه بر اینکه در لینک فوق در سایت پلیس فتا و سایت قضاوت آنلاین در دسترس است در انتهای این مقاله نیز پیوست شده است.

شرایط اختصاصی متقاضی جواز کسب کافی نت

در ضوابط و قوانین صنفی اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران آمده است:

فرد صنفی در این اتحادیه به شخص حقیقی یا حقوقی اطلاع می شود که طبق قانون نظام صنفی، آئین نامه اجرایی ضوابط صدور پروانه کسب کافی نت و رعایت این ضوابط خاص با تحصیل پروانه کسب مناسبی جهت یکی از رسته های تحت پوشش اتحادیه دایر نموده و با قبول مسئولیت، شخصا یا بوسیله مباشر واجد شرایط در محل مزبور به فعالیت صنفی اشتغال ورزد.

با توجه به ماده فوق فرد در صورتی که شرایط لازم برای اخذ پروانه را نداشته باشد کافی است پروانه را شخص دیگری (مانند پدر، مادر، برادر یا هر فرد دیگری که شرایط را داراست) اخذ نماید و وی به عنوان مباشر به فعالیت بپردازد.

در نتیجه اگر شرایطی را که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم نداشته باشید باز هم می توانید به فعالیت در این شغل بپردازید چرا که دریافت پروانه توسط شخص دیگری این امکان را برای شما در پوشش مباشر یا کارمند و … فراهم می کند.

شرایط اختصاصی متقاضی پروانه کسب کافی نت عبارت است از:

  • تابعیت جمهوری اسلامی
  • اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی
  • پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی
  • عدم اشتهار به فساد اخلاقی و نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • داشتن برگه پایان خدمت و یا معافیت دایم از خدمت نظام وظیفه برای آقایان
  • متأهل با داشتن حداقل 30 سال سن (به این نکته توجه کنید که شرط سنی در قانون صنف فناوران تهران 25 سال عنوان شده است)
  • دارا بودن صلاحیت فنی و حداقل تحصیلات دیپلم
  • دریافت تاییدیه و موافقت اداره اماکن در مورد صلاحیت فردی متقاضی پروانه کسب
  • دارا بودن گواهی فنی و حرفه ای در صورتی که تحصیلات فرد غیر مرتبط است (در این خصوص قبلا در مقاله مدرک تحصیلی مورد نیاز کافی نت به صورت مفصل توضیح داده ام).

شرایط اختصاصی محیط (یا محل واحد صنفی) برای دریافت جواز کسب کافی نت

علاوه بر شرایط خصوصی فرد محیط کار یا همان محل واحد صنفی نیز بایستی دارای یک سری شرایط اختصاصی باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • دارا بودن کاربری تجاری یا اداری
  • دارا بودن حداقل مساحت لازم: برای راه اندازی شغل طبق قوانین اتحادیه حداقل مساحت در شهرهای مختلف و در رسته های متفاوت مثل خدمات حضوری اینترنت (کافی نت) و یا رسته انجام امور اینترنتی متفاوت است ولی در حالت کلی در بسیاری از شهرها برای انجام امور اینترنتی 12 متر و برای کافی نت (خدمات حضوری اینترنت) 20 متر می باشد. هر چند در بسیاری از شهرها با متراژهای حداقلی و حتی پایین تر نیز پروانه کافی نت و هم پروانه خدمات حضوری اینترنت اعطا می شود و اتحادیه بر روی رعایت صد در صدی این موضوع تاکید نمی کند.
  • دریافت تاییدیه و موافقت اماکن در مورد واحد صنفی و کارکنان
  • تهیه اینترنت از واحدهای مجاز (ISP های معتبر که مجوز لازم از شرکت مخابرات ایران دریافت نموده اند)
  • لوازم و ابزارهای کار براساس ضرورت و طبق عرف و ضوابط اتحادیه
  • مجوزهای اخذ شده، مانند پروانه کسب و … باید در معرض دید عموم نصب شده‌ باشد.
  • نصب دوربین مدار بسته الزامی است.

ضوابط و قوانین فعالیت کافی نت ها

در ادامه خلاصه ای از ضوابط، قوانین و مقررات فعالیت کافی نت ها آمده است:

  • تامین اینترنت و پهنای باند از ارائه دهندگان غیرمجاز و استفاده از اینترنت ماهواره ای اکیدا ممنوع است.
  • کلیه مراکز و واحدهایی صنفی که مجوز کافی نت ندارند (مثل گیم نت هاف دفاتر فنی، تایپ و تکثیرها و ….)، مجاز به ارائه خدمات اینترنتی نیستند و در صورت مشاهده برخورد انتظامی و قضایی با آنان صورت می گیرد.
  • ارائه هرگونه خدمات غیرحضوری از طریق کافی نت ها و دفاتر خدمات اینترنت ممنوع می باشد.
  • ارائه هرگونه خدمات، غیر از امور کافی نتی و ارائه خدمات اینترنت به صورت حضوری (مثل فروش نرم افزار، تایپ و پرینت، راه اندازی سیستم های بازی رایانه ای و …) ممنوع می باشد.
  • کافی نت ها موظفند مجوز خود را در محل کسب در معرض دید مشتریان قرار دهند.
  • در صورت نیاز مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظف هستند که مدارک لازم در مورد اینترنت و پهنای باند خود در اختیار بازرسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) قرار دهند.
  • صاحبان مجوز کافی نت بایستی برای امور اجرایی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از افرادی استفاده نمایند شرایط مندرج در آیین نامه ها (یعنی متعهد و مجرب بودن، حسن شهرت و عدم دارا بودن سوء سابقه کیفری و قضایی و متاهل با حداقل 25 سال سن) را دارا باشند.
  • صورت حساب چاپی (فاکتور) زمان و هزینه استفاده باید به کاربران تحویل داده شود.
  • کافی نت ها موظف هستند تنها به مراجعان و مشتریانی خدمات ارایه کنند که دارای مدارک شناسایی معتبر (ترجیحا کارت ملی هستند) و بایستی اطلاعات هویتی کاربران خود را ثبت و نگهداری کنند. ارائه خدمات به مراجعه کنندگانی که مدرک شناسایی ارائه نمی دهند مجاز نمی باشد.
  • نصب هرگونه فیلترشکن، پراکسی و vpn بر روی کامپیوترهای کافینت ها ممنوع است.
  • دفاتر خدمات اینترنت موظفند علاوه بر اطلاعات هویتی کاربران، سایر اطلاعات کاربری شامل روز و ساعت استفاده، ip اختصاص یافته و فایل لاگ، وب سایت ها و صفحات رویت شده را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداری کنند.
  • استفاده و در اختیار گذاشتن هر گونه ابزار دسترسی به سایت های فیلترشده، مثل انواع *** شکن های قابل نصب بر روی رایانه یا معرفی سایت های فیلتر *** و خدمات گیرندگان یا استفاده از هرگونه vpn بر روی سیستم های رایانه ای دفاتر خدمات اینترنت ممنوع است.
  • مدیران دفاتر خدمات دسترسی موظفند شرایطی را فراهم کنند که اطلاعات کاربر قبلی (شامل سایت ها، صفحات دیده شده، فعالیت ها، id ها، آدرس های ایمیل و ……) به محض قطع استفاده کاربر از بین رفته و برای کاربران بعدی که از آن رایانه استفاده می کنند، قابل بازیابی نباشد.
  • کامپیوترهای استفاده شده در کافی نت ها بایستی الزاما به صورت limited user در اختیار کاربران قرارگیرد و درگاه های ورودی سیستم مثل درگاه های usb، درگاه های اتصال کارتخوان و درگاه های سایر ابزارهایی که امکان اتصال فلش به آنها وجود دارد به صورت نرم افزاری مسدود شود.
  • در صورت نیاز مشتری به استفاده یا ارسال فایل، انتقال آن به سیستم کلاینت (سیستم مشتری) باید از طریق متصدی و شبکه داخلی دفتر و پس از اطمینان از سلامت و عدم آلودگی فایل های او به بدافزار، تروجان، ویروس و … صورت بگیرد.
  • نصب دوربین مدار بسته در محل الزامی می باشد. نصب دوربین مدار بسته داخلی باید دارای قابلیت ضبط تمام وقت، نگهداری تصاویر و امکان بازبینی تا 6 ماه باشد.
  • متصدی واحد صنفی موظف است در پایان ساعت کاری کافی نت نسبت به وارسی سیستم ها برای عدم نصب نرم افزارهای key logger، آلودگی به ویروس و بدافزار و حذف اطلاعات باقی مانده مشتریان اقدام کند.
  • مدیران دفاتر خدمات اینترنت موظفند نسبت به نصب و نمایش مفاد قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه در دید مشتریان اقدام نمایند.

جمع بندی و نتیجه گیری

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

طبق ماده 12، 26 و 30 قانون نظام صنفی کشور فردی که اقدام به راه اندازی کافی نت می نماید باید مجوز دریافت کند و مرجع صدور پروانه کسب نیز اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه در شهر مذکور اتحادیه های همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشند.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

کافی نت و تایپ و تکثیر: شغل یا کسب و کار

کافی نت و تایپ و تکثیر: شغل یا کسب و کار

این مقاله به بررسی نگاهی نو به کافی نت و تایپ و تکثیر می پردازد: نگاهی از جنس کسب و کار نه صرفا یک شغل. نگاه کسب و کاری و پتانسیل های پنهان این کارها می تواند آن ها را متحول کند و سرمنشا توسعه و سودآوری شود. مجموعه از مهارت ها برای پیاده سازی این دیدگاه نیاز است که معرفی و توضیح داده شده اند.

19 Comments

  1. محمدرضا علیمیرزایی

    سلام خسته نباشید آقا این مواردی رو که الان تو فایل صوتی گفتید چرا خود اتحادیه این ها رو نمی گه؟ الان نقش اتحادیه چی هست؟ نباید اتحادیه مطالبی، تجربه ای چیز در اختیار اعضا بذاره که مشکلات کم بشه؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام معمولا اتحادیه یکسری کلیات در خصوص قوانین و فعالیت ها رو به اعضا ارایه می ده ولی بقیه موارد رو به عهده خود فرد می ذاره که با مطالعه و … اطلاعات کافی رو بدست بیاره. متاسفانه این خلا هست و خیلی از این موارد هم در حیطه مسایل حقوقی و قوانین مجازات و … هست که اتحادیه خیلی وارد اون ها نمی شه.

      Reply
  2. سعید

    در بخش ضوابط و قوانین فعالیت کافی نت ها یکی از بندها “صورت حساب چاپی (فاکتور) زمان و هزینه استفاده باید به کاربران تحویل داده شود” هست. این بند به این معنی هست که باید برای همه مشتری ها فاکتور صادر بشه؟ چون خیلی از مشتری ها کارشون مبلغ آنچنانی نیست و خیلی هاشون هم فاکتور نمی خوان در نتیجه صدور فاکتور توجیهی نداره

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      اینکه خیلی از مشتری ها فاکتور نمی خوان و یا صدور فاکتور براشون توجیهی نداره کاملا درست هست اما طبق قوانین شما بایستی دسته فاکتور رو در دفتر داشته باشید و در صورت نیاز فاکتور رو صادر کنید و بهتر هست که فاکتور هم دو برگی باشه که یک برگ اون رو به نوعی نگه دارید که قابل استناد باشه. در دو حالت وجود فاکتور الزامی هست یک مورد زمانی هست که بازرسین اتاق اصناف و اماکن به دفتر مراجعه می کنن و ممکنه از شما پروانه کسب و فاکتورتون رو بخوان که بهشون ارائه بدید و اگر شما چیزی برای ارائه نداشته باشید به شما اخطار کتبی می دن و بعد در بسیاری از موارد پرونده به علت عدم ارایه فاکتور به تعزیرات حکومتی ارسال می شه و اگه شما نتونید قاضی رو قانع کنید که فاکتور ارایه می دید و دسته فاکتور دارید مبلغی جریمه می شید. پس بهتره فاکتور رو داشته باشید و حداقل گهگاهی فاکتور ارایه بدید که بتونید به چیزی استناد کنید.

      حالت دوم هم زمانی هست که مشتری از شما شکایت کنه و اگر در شکایتش عدم صدور فاکتور رو قید کنه باز هم همون مشکل حالت اول براتون پیش میاد البته این موضوعات راهکارهایی هم داره اما چون ممکنه سبب سوء برداشت و بروز مشکلاتی بشه در یک مقاله عمومی نمی شه به اون ها پرداخت.

      Reply
  3. ساغر آهی

    سلام آیا نصب مفاد قانون جرایم رایانه ای و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه در مغازه اجباری هست؟ چون من جایی ندیدم که نصب باشه و خودمم هم تا به حال نصب نکردم. اگه از مغازه بازدیدی بشه و نصب نباشه جریمه داره؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام این موضوع چیزی هست که در قانون ذکر شده اما من هم تا به حال دفتری رو ندیدم که واقعا اون رو نصب کرده باشه (حداقل در مشهد) چه در اوایل دهه 90 که بازدیدهای زیادی توسط اماکن و پلیس فتا انجام می شد و نه حالا. اون موقع هم در این مورد توسط پلیس صحبتی نمی شد و من جایی نشنیدم که به کسی بابت این موضوع تذکری داده باشن. من خودمم هم بعد از حدود 15 سال کار چنین چیزی تو دفتر نصب نکردم ولی به نظرم این موضوع خیلی بستگی داره به شهری که شما مشغول فعالیت هستید و باید پرس و جو کنید که آیا واقعا چنین چیزی الزام داره و باید حتما نصب بشه یا خیر. در کل به نظرم نصبش خالی از لطف نیست و می شه یک پرینت از این قوانین گرفت و در دفتر نصب کرد. هم برای آگاهی عمومی خوب هست و هم از لحاظ قانونی.

      Reply
  4. محمد

    ببخشید آیا باید حتما 6 ماه فیلم دوربین ها رو ذخیره کرد؟ چون ذخیره سازی 6 ماه فیلم حجم خیلی زیادی می بره و نیاز به چند تا هارد هست. ممنون

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      طبق قانون بایستی فیلم دوربین رو تا 6 ماه نگهداری کرد. البته این موضوع از مصوبات قدیمی قانونگذار و پلیس فتا هست و باید کم و کیف این موضوع رو از اتحادیه صنفی استعلام کرد که آیا واجب هست بانه. البته معمولا شرایطی پیش نمیاد که نیاز به فیلم دوربین باشه اما شاید در شرایط خیلی خاصی نیاز به این فیلم ها باشه. مثلا در حدود سال 91-92 تو مغازه یکی از همکاران یک نفر مشتری اومده بود و از حساب یک نفر دیگه یک پرداخت اینترنتی انجام داده بود و اون فرد هم رفته بود پلیس فتا شکایت کرده بود که از حسابم پول برداشت شده. پلیس هم با بررسی هایی که انجام داده و استعلام آی و پی و … نهایتا اومده بود و با احضار کافی نت دار ازش خواسته بود که فیلم دوربین ها و شماره ملی هایی رو که ثبت کرده بود تحویل بده (اون موقع ثبت شماره ملی موضوع مهمی بود و پلیس تاکید زیادی بر اخذ کارت ملی و ثبت شماره ملی داشت) که متاسفانه هیچکدوم از این دو رو نداشت نه ثبت آنچنانی انجام داده و نه فیلم رو در اختیار داشت و مدت خیلی زیادی در پلیس فتا رفت و آمد می کرد. خوشبختانه مجرم رو پلیس دستگیر کرد و مساله ختم به خیر شد.

      Reply
  5. اسما

    آیا شرط داشتن دوربین مدار بسته حتما بایستی رعایت بشه چون خرید دوربین با چندتا چشمی حداقل چیزی حدود 5 تومن هزینه داره؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      بله رعایت این موضوع الزامی هست البته ممکنه در جاهای روی این موضوع تاکید نشه اما باز هم برای رعایت مسایل حقوقی و امنیتی و هم مسایل و مشکلاتی که ممکنه هرزگاهی پیش بیاد دوربین رو نصب کنید برای رفع مشکل هزینه می تونید از دوربین های دست دوم یا با تعداد چشمی کمتر یا دوربین های 360 درجه استفاده کنید. حتی می تونید یک چشمی تهیه کنید و بعدا وقتی پول کافی داشتید مجدد یک چشمی دیگه اضافه کنید. به هر حال مصلحت این هست که دوربین رو نصب کنید حتی اگر از طرف اتحادیه و امکان و پلیس فتا و … روی اون تاکید نشده.

      Reply
  6. احمد وحیدی

    با سلام آیا برای یک مغازه 20 متری می شه دو پروانه کسب گرفت؟ مغازه من تایپ و تکثیر هست و مراجعان کافی نتی هم دارم. آیا می تونم پروانه کافی نت هم بگیرم؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام طبق آیین نامه ها و ضوابط قانونی مهمترین شرط لازم برای استقرار چند واحد صنفی در یک مکان آن است که آن مکان حداقل مساحت قانونی لازم را دارا باشد.
      تعیین این مساحت قانونی از اختیارات و ضوابط داخلی اتحادیه ها هست (که البته باید به تصویب کمیسیون نظارت شهرستان هم برسد) و ممکن است شهر به شهر متفاوت باشد. حداقل مساحت در ضوابط داخلی اتحادیه ها قید می شود.
      مثلا در شهر مشهد با حداقل مساحت 20 متر می شه هر دو پروانه رو اخذ کرد البته من خودم با مساحت 18 متر هم هر دو پروانه رو در مشهد گرفتم.
      در نتیجه اینکه شما بتونید با 20 متر مساحت هر دو پروانه رو بگیرید یا نه به اتحادیه بستگی داره. اگه هر دو اتحادیه کافی نت و تایپ و تکثیر یکسان هست می تونید باهاشون تماس بگیرید و کسب اطلاع کنید.
      و اگه متفاوت هست با اتحادیه کافی نت دارها تماس بگیرید و ازشون کسب اطلاع کنید که آیا به تایپ و تکثیری با 20 متر مساحت پروانه کافی نت هم می دن یا نه ولی احتملا پروانه خدمات اینترنتی رو بدن

      Reply
  7. تحریریه کافی چاپ

    درود بر شما این شرط در آیین نامه ها و ضوابط ذکر شده ولی آنچنان رعایت نمی شه حداقل من تا به حال به این موضوع برخورد نکردم که افراد بایستی بالای 25 سال سن داشته باشن و متاهل هم باشن. من خودم انواع نیروها و کارآموزها با هر سن و سالی رو داشتم چه بالای 25 سال و چه زیر 25 سال و حتی کارآموزهای دبیرستانی از بچه های فنی حرفه ای که سن پایینی دارن. حتی کارآموزهایی داشتم که کلاس اول یا دوم دبیرستان بودن. در نتیجه نگران این موضوع نباشد می تونید هر نیرویی با هر رنج سنی داشته باشید.

    Reply
  8. تحریریه کافی چاپ

    خواهش می کنم آره این موضوع در شرایط و ضوابط قید شده و طبیعتا هدف از اون هم بیشتر امور حقوقی و جلوگیری از مشکلات و عواقب ناشی از کلاهبرداری و مسایل امنیتی و … هست اما این به این معنی نیست که نشه هیچ کاری رو غیرحضوری انجام داد. اگه کاری که انجام می دید عرفا و اخلاقا کاری عادی و معمول هست و از نظر قانونی هم مشکلی نداره (یعنی غیرقانونی نیست) و مشتری هم شناخته شده و موجه هست می تونید اون کار رو انجام بدید مثلا کپی و پرینت و کار تایپ و ثبت نام های معمولی و کلا هر کاری معمول و رایج هست مشکلی ایجاد نمی کنه اما اگر کاری غیرقانونی و خلاف عرف هست طبیعتا انجامش به صلاح نیست مثل تغییر امضا و تغییر در برخی اسناد و مدارک و … و بهتر هست که کلا چه حضوری و چه غیرحضوری انجام نشه.

    Reply
  9. تحریریه کافی چاپ

    نقش اداره اماکن طبق قانون بازرسی و كنترل و نظارت بر واحدهاى صنفى برابر قوانین و مقررات در راستاى ايجاد نظم و امنيت جامعه و همچنین پیشگیری از جرایم و تخلفات است و اداره نظارت بر اماكن عمومى برابر ماده ٨١ قانون نظام صنفى و آيين نامه اجرایی آن بر صدور پروانه واحدهاى صنفى نظارت دارد و كليه مراجع صدور پروانه موظفند قبل از صدور و انتقال پروانه و انتقال محل صنفى بدوا نظر اداره نظارت بر اماكن عمومى را استعلام نمايند. اين استعلام مربوط به صلاحيت داير كنندكان واحدهاى صنفى از نقطه نظر وظايف اداره اماكن و نيز امورات انتظامى و ترافيكى محل كسب با توجه به ماده ٢ آیین نامه اجرایی ماده ٨١ قانون نظام صنفی صورت می گیرد.
    پس اداره اماکن بیشتر نقش نظارتی داره و از اونجا که بیشتر فرآیند صدور پروانه در حال حاضر الکترونیکی هست در نتیجه نیازی به مراجعه به اداره اماکن نیست و اتحادیه مدارک لازم رو برای اماکن ارسال می کنه و اون ها صلاحیت رو بررسی می کنن که در 99 درصد موارد صلاحیت تایید می شه مگر موارد خاصی که فرد جرم های خاصی قبلا مرتکب شده باشه و … در بقیه حالات و برای افراد عادی جامعه معمولا صلاحیت تایید می شه.
    نگران این موضوع نباشید.

    Reply
  10. مهلا

    سلام آیا برای فعالیت در کافی نت وقتی پروانه به نام پدر یا مادر یا یک دوست و آشنا باشه داشتن کارت مباشر الزامی هست؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام از نظر قانونی بله و کسی که مسئولیت دفتر رو برعهده داره باید یا پروانه به نامش باشه و یا مباشر باشه اما من خیلی از جاها دیدم که یک فرد بدون داشتن کارت مباشر هم یک کافی نت رو اداره می کنه. این به این دلیل هست که از اونجا که مسئولیت اصلی برعهده دارنده پروانه هست یک فرد به عنوان کارمند هم می تونه تمامی امور دفتر رو انجام بده و کارت مباشر هم نداشته باشه. بدیهی هست که در صورتی که موضوعی پیش بیاد مثل شکایت مشتریان یا هر مساله دیگه ای فرد دارنده پروانه کسب بایستی کارهای اداری و … رو دنبال کنه. ترجبحا بهتر هست که کارت مباشر باشه اما در صورتی هم که نباشه با شرایطی می شه فعالیت رو انجام داد.
      البته اگر فرد (پدر یا مادر و …) از قبل پروانه کسب داشته باشه چون در قانون فرد نمی تونه بیش از یک پروانه کسب داشته باشه معرفی مباشر الزامی هست و حتما باید فرد تحت عنوان مباشر کارها رو انجام بده که در مقاله آیا می توانم برای کافی نت دو پروانه کسب بگیریم و تایپ و تکثیر هم دایر کنم به طور مفصل به این موضوع پرداختم.

      Reply
  11. Mamad

    سلام اگر طرف 20 سالش باشه
    و متاهل نباشه باید چیکار کنه بتونه مجوز رو بگیره

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام اول از همه از اتحادیه شهرتون سوال کنید که با این شرایط آیا خودتون می تونید مجوز رو بگیرید یا خیر. اگر اتحادیه اعلام کرد که نمی تونید مجوز بگیرید باید یک نفر مثل پدر، مادر، برادر، خواهر و با به طور کلی یکی از دوستان و آشنایان که شرایط رو داره برای مجوز اقدام کنه و شما کارهای اجرایی رو انجام بدید. می تونید بعد از اینکه این فرد پروانه رو گرفت برای کارت مباشر هم اقدام کنید ولی اگر برای این کارت اقدام هم نکنید باز هم می تونید فعالیت های اجرایی رو انجام بدید.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *