09228146009

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

جواز کسب کافی نت از کجا بگیریم

یکی از سوالاتی که همواره در خصوص پروانه کسب کافی نت مطرح است این است که مجوز کافی نت را از کجا بگیریم؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

پیرو سوال یکی از کاربران عزیز کافی چاپ بخشی هم در خصوص مرجع صدور پروانه کسب در روستاها به مقاله اضافه شده است. با این آپدیت در این مقاله مرجع صدور پروانه کسب کافی نت را از سه دیدگاه بررسی می کنیم.

  • دیدگاه اول: مرجع صدور پروانه کسب کافینت در شهرهای بزرگ و مراکز شهرستان ها و استان ها
  • دیدگاه دوم: مرجع صدور پروانه کسب کافی نتی در شهرهای کوچک، مراکز بخش ها و مناطق
  • دیدگاه سوم: مرجع صدور پروانه کسب در روستاها

مرجع صدور پروانه کسب کافی نت

‌ طبق ماده 12 قانون نظام صنفی کشور یک کافی نت دار بایستی قبل از شروع فعالیت نسبت به اخذ جواز کسب اقدام نماید.

طبق ماده 26 و 30  قانون نظام صنفی کشور مرجع صدور پروانه کسب کافی نت (بطور کلی مرجع صدور جواز کسب) اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه، اتحادیه همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشد.

در ادامه متن کامل قوانین 12، 26 و 30 قانون نظام اصناف آمده است.

ماده 12 قانون نظام صنفی کشور عبارت است از:

افراد صنفی موظفند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به ‌کسب و حرفه، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند.

آئین‌نامه‌ اجرائي نحوه صدور، تمديد و تعويض پروانه كسب موقت و دائم موضوع این ماده ظرف سه ماه از تاريخ لازم‌الاجراء شدن اين قانون توسط اتاق اصناف ايران با همكاري دبيرخانه هيأت‌ عالي نظارت تهيه مي‌شود و پس از تأييد هيأت ‌عالي نظارت به ‌تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌رسد.

‌تبصره1- حذفی 12/06/1392.

‌تبصره2- کلیه دستگاه هایی که اتحادیه‌ها برای صدور پروانه کسب از آنها استعلام ‌می‌کنند، موظفند ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام نظر قطعی و نهائی خود ‌را اعلام دارند. عدم اعلام نظر در مهلت مقرر به منزله نظر مثبت است.

تبصره3- صدور بيش از يك پروانه كسب براي هر فرد صنفي واجد شرايط قانوني براي يك يا چند محل كسب به شرط معرفي مباشر، براساس آئین‌نامه اجرائي موضوع اين ماده بلامانع است.

‌تبصره4- درصورتی که چند نفر، یک واحد صنفی را به صورت مشترک اداره کنند، ‌به ‌طور مشترک مسؤولیت امور واحد را عهده‌دار خواهند بود.

تبصره5- در صورت عدم فعاليت بيش از شش ماه واحد صنفي، بدون اطلاع اتحاديه مربوطه يا تغيير محل كسب يا نوع فعاليت توسط صاحب پروانه كسب يا واگذاري محل صنفي داراي پروانه كسب به غير، اتحاديه موظف است پس از اخطار پانزده‌ روزه به واحد صنفي مزبور پروانه کسب را ابطال كند.


فصل دوم متن قانون نظام صنفی کشور(فرد صنفی) در سایت ایرانیان اصناف

در ماده 26 قانون نظام صنفی آمده است:

‌هرگاه شخصی بخواهد فعالیتی صنفی را آغاز کند، ابتدا باید به اتحادیه ‌ذی‌ربط مراجعه و تقاضای کتبی خود را تسلیم و رسید دریافت دارد. اتحادیه مکلف است ‌در چارچوب مقررات نظر خود را مبنی بر رد یا قبول تقاضا حداکثر ظرف پانزده روز با ‌احتساب ایام غیر تعطیل رسمی به صورت کتبی به متقاضی اعلام کند. عدم اعلام نظر در‌ مدت یاد شده به منزله پذیرش تقاضا محسوب می‌گردد. در صورت قبول تقاضا توسط ‌اتحادیه، متقاضی باید از آن تاریخ ظرف حداکثر سه ماه مدارک مورد نیاز اتحادیه را تکمیل‌کند و به اتحادیه تسلیم دارد. در غیر این صورت متقاضی جدید محسوب خواهد گردید. ‌اتحادیه موظف است پس از دریافت تمام مدارک لازم و با رعایت ضوابط، ظرف پانزده ‌روز نسبت به صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام کند. همچنین متقاضی ‌پروانه کسب موظف است از تاریخ دریافت پروانه کسب ظرف شش ماه نسبت به افتتاح ‌محل کسب اقدام کند.

‌تبصره1- چنانچه اتحادیه درخواست متقاضـی پروانه کسب را رد کنـد یا از صـدور ‌پروانه کسب استنکاف ورزد، باید مراتب را با ذکر دلایل مستند به طور کتبی به متقاضی ‌اعلام کند. در صورتی که متقاضی به آن معترض باشد، می‌تواند اعتراض کتبی خود را‌ ظرف بیست روز از تاریخ دریافت پاسخ به اتاق اصناف شهرستان ذی‌ربط تسلیم دارد.

اتاق اصناف مکلف است طی پانزده روز به اعتراض متقاضی رسیدگی و نظر ‌نهائی خود را برای اجرا به اتحادیه مربوط اعلام کند.

‌تبصره2- درصورتی که اتحادیه یا متقاضی به نظر اتاق اصناف شهرستان معترض ‌باشند می‌توانند ظرف بیست روز از زمان ابلاغ نظر اتاق اصناف اعتراض خود را‌ نسبت به نظر اتاق مذکور به کمیسیون نظارت منعکس کنند. کمیسیون نظارت مکلف ‌است ظرف یک ماه نظر خود را اعلام دارد. نظر کمیسیون نظارت در این مورد معتبر و قابل‌اجرا است، مگر آن که هیأت عالی نظارت نظر کمیسیون نظارت را ظرف یک ماه پس از ‌دریافت اعتراض، نقض کند. در این صورت نظر هیأت عالی نظارت قطعی و لازم‌الاجراء‌ است. در صورت اعتراض هر یک از طرفین می‌توانند به مراجع ذی‌صلاح قضایی مراجعه ‌کنند.

تبصره3- براي صنوفي كه تعداد آنها به حد نصاب لازم براي تشكيل اتحاديه نرسيده است يا فاقد اتحاديه‌اند، ارائه پروانه كسب و ساير امور صنفي از طريق اتحاديه همگن يا اتاق اصناف شهرستان مربوط، بنا به تشخيص كميسيون نظارت صورت مي‌گيرد.

‌تبصره4- واحدهای صنفی که به عنوان آلاینده یا مزاحم نقل مکان داده می‌شوند،‌ همچنان عضو اتحادیه‌ای که بوده‌اند خواهند ماند، حتی اگر در محدوده جغرافیائی‌ جدیدی قرار گیرند.

فصل سوم متن قانون نظام صنفی کشور(اتحادیه ها) در سایت ایرانیان اصناف

ماده 30 قانون نظام صنفی در خصوص وظایف و اختیارات اتحادیه هاست و عبارت است از:

وظایف و اختیارات اتحادیه‌ها عبارت است از:

‌الف- ارائه پیشنهاد برای تهیه، تنظیم یا تغییر ضوابط صدور پروانه کسب و انواع ‌پروانه‌های لازم برای مشاغل، به اتاق اصناف شهرستان.

ب- اجرای مصوبات و بخشنامه‌های هیأت عالی نظارت و کمیسیون نظارت که ‌در چارچوب این قانون به اتحادیه‌ها ابلاغ می‌گردد.

‌تبصره- اتاق اصناف شهرستان موظف است مصوبات و بخشنامه‌های هیأت عالی‌ نظارت و کمیسیون نظارت را ظرف پنج روز از تاریخ دریافت به اتحادیه‌ها ابلاغ کند. پس از ‌انقضای این مهلت، دبیرخانه هیأت عالی نظارت و کمیسیون نظارت می‌توانند بی‌واسطه ‌مصوبات و بخشنامه‌های خود را به اتحادیه‌ها برای اجرا ابلاغ کنند.

ج- ارائه پیشنهاد درباره امور اصناف به اتاق اصناف شهرستان.

‌د- صدور پروانه کسب با دریافت تقاضا و مدارک متقاضیان با رعایت قوانین و ‌مقررات مربوط.

‌هـ – ابطال پروانه کسب و تعطیل محل کسب طبق مقررات این قانون و اعلام آن به ‌کمیسیون نظارت و جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی که بدون پروانه کسب دایر ‌می‌شوند مطابق ماده (27) این قانون یا پروانه آنها به عللی باطل می‌گردد.

‌و- تنظیم بودجه سال بعد و تسلیم آن تا آخر دی ماه هر سال به اتاق اصناف شهرستان ‌جهت رسیدگی و تصویب.

‌ز- تنظیم ترازنامه سالانه و تسلیم آن تا پایان خرداد ماه هر سال به اتاق اصناف شهرستان برای رسیدگی و تصویب.

ح- ایجاد تسهیلات لازم بـرای آموزشهای مـورد نیـاز افـراد صنفی به طـور مستقل یا با ‌کمک سازمان‌های دولتی یا غیر دولتی.

ط- تشکیل کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات، حل اختلاف، بازرسی واحدهای ‌صنفی، فنی و آموزشی و کمیسیون‌های دیگر مصوب هیأت عالی نظارت.

‌تبصره1- اعضای کمیسیون‌های مذکور بین سه تا پنج نفـرند که از میان اعضای ‌دارای پروانه کسب به پیشنهاد اتحادیه و تصویب اتاق اصناف شهرستان ذی‌ربط تعیین ‌می‌شوند.

‌تبصره2- آئین‌نامه اجرایی این بند توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت و اتاق اصناف مراکز استان‌ها تهیه و به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد رسید.

‌تبصره3- در صورت بروز اختلاف صنفی بین افراد صنفی و اتحادیه، مراتب به اتاق اصناف شهرستان جهت رسیدگی و صدور رأی ارجاع می‌شود. طرف معترض نسبت به‌ رأی صادر شده می‌تواند ظـرف بیست روز اعتراض خود را به کمیسیون نظارت تسلیم ‌دارد. نظـر کمیسیون نظارت قطعی و لازم‌الاجراء خواهد بود. در صورت اعتراض هر یک از ‌طرفین می‌توانند به مراجع ذی‌صلاح قضایی مراجعه کنند.

ی- وصول مالیات، عوارض و هزینه خدمات به نمایندگی از طرف وزارتخانه‌ها، ‌شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت.

ک- هماهنگی با شهرداری و شورای شهر به منظور ایجاد شهرکهای صنفی و تمرکز ‌تدریجی کالاها و معاملات عمده فروشی در میادین و مراکز معین شهری متناسب با ‌احتیاجات شهر طبق مقررات و ضوابطی که به ‌تصویب کمیسیون نظارت برسد.

ل- ارائه پیشنهاد به منظور تعیین نرخ کالا و خدمات، حدود صنفی، تعداد ‌واحدهای صنفی مورد نیاز در هر سال جهت صدور پروانه کسب به اتاق اصناف شهرستان ‌جهت رسیدگی و تصویب کمیسیون نظارت

‌م- سایر مواردی که در این قانون پیش ‌بینی شده است.

تبصره- در بخشها و شهرهاي تابعه مركـز شهرستان كه بنـا به اعـلام اتحاديه‌ها و‌ تصويب هيأت عالي نظارت انجام خدمات صنفي از طريق اتحاديه مقدور نيست، ‌ادارات دولتي ذي‌ربط، شهرداري‌ها، سازمان‌هاي وابسته و دفاتر اتاقهای اصناف شهرستان‌ها‌ حسب مورد مجازند خدمات مذكور را انجام دهند.

ن- برگزاري دوره‌هاي آموزشي احكام تجارت و كسب و كار به طور مستقل يا با كمك بسيج اصناف كشور قبل از صدور و تمديد پروانه كسب اعضاي صنف.

س- اتحاديه‌هايي كه بيش از دو هزار عضو و بازارهاي گسترده صنفي دارند مي‌توانند براي كمك و تسهيل انجام امور مراجعين، در نقاط مختلف دفتر نمايندگي تشكيل دهند.

فصل سوم متن قانون نظام صنفی کشور(اتحادیه ها) در سایت ایرانیان اصناف

جمع بندی و نتیجه گیری

همانگونه که در این مقاله بررسی کردیم مرجع دریافت پروانه کسب کافی نت در شهرهای بزرگ و کوچک اتحادیه های صنفی و یا اتاق اصناف شهرستان است.

هر چند آنچه که در قوانین آمده به صورت جزء به جزء و دقیق اجرا نمی شود و کم و کیف و روند کسب مجوز در اتحادیه های صنفی تا حدود با مفاد و تبصره های قانونی کمی متفاوت است اما کلیت دریافت مجوز به همین منوال است.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد و برخی دغدغه های ذهنی تان را برطرف نماید.

در صورت هر گونه سوال یا ابهام با روال همیشگی کافی چاپ آن را در کامنت ها مطرح نمایید.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

کافی نت و تایپ و تکثیر: شغل یا کسب و کار

کافی نت و تایپ و تکثیر: شغل یا کسب و کار

این مقاله به بررسی نگاهی نو به کافی نت و تایپ و تکثیر می پردازد: نگاهی از جنس کسب و کار نه صرفا یک شغل. نگاه کسب و کاری و پتانسیل های پنهان این کارها می تواند آن ها را متحول کند و سرمنشا توسعه و سودآوری شود. مجموعه از مهارت ها برای پیاده سازی این دیدگاه نیاز است که معرفی و توضیح داده شده اند.

12 Comments

  1. سعید

    آیا این زمان هایی که در قوانین گفته شده باید حتما در همون زمان برای دریافت مجوز اقدام کرد؟ چون به نظرم 3 ماه به نظرم کم هست. اینطور نیست؟ تشکر

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      از لحاظ کافی بودن این زمان کافی هست چون فرآیند اخذ پروانه اونقدر طولانی نیست مگر در حالت های خاصی مثل انتخاب نام (معمولا انتخاب نام های قرآنی و … نیاز به بررسی و تایید واحدهای وزارت فرهنگ و ارشاد داره) که کمی فرآیند رو طولانی می کنه و زمان سپری شده برای اون از طرف اتحادیه ها در نظر گرفته می شه. اگر فرد مدارک رو سریع و به موقع آماده کنه و پیگیر کار بشه خیلی زودتر از سه ماه هم می شه پروانه رو اخذ کرد مگر اینکه خود فرد پیگیر نباشه و فرآیند رو به تاخیر بندازه.

      Reply
  2. کیانا خارکی

    سلام در ماده 30 نظام صنفی اومده که بایستی دوره های آموزشی درخصوص احکام کسب و کار برگزار بشه ولی من از همکاران سوال کردم ولی چنین دوره های آموزشی گفتن که تا به حال به گوش شون نخورده. برای من ابهام پیش اومده که آیا واقعا دوره آموزشی برگزار می شه یا خیر؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      درود بر شما در قانون این موضوع اومده و قبلا که فرآیند اخذ پروانه به صورت حضوری بود این کلاس ها برگزار می شد و الان که بیشتر فرآیند آنلاین هست هم یکسری کلاس های آنلاین وجود داره که فرد متقاضی بایستی در اون کلاس ها شرکت کنه و نمره قبولی و امتیازات لازم رو دریافت کنه. البته در مواردی که اتحادیه ها چنین امکاناتی ندارن خیلی به این بند قانون عمل نمی شه اما در کل بایستی باشه و خود فرد متقاضی هم بایستی به فکر یادگیری این موضوعات باشه. چون اگر مشکلی در جایی پیش بیاد مجری قانون فرض رو بر این می گیره که همه از قانون مطلع هستند و اگر نیستید کم کاری خودتون بوده و قانون حقی برای شما در این مورد قائل نمی شه مگر موارد خاصی که قانون گذار جهل به قانون رو بپذیره. به عنوان مثال اتاق اصناف مشهد یک سامانه آموزشی داره که در اون به اون دوره های آموزشی از جمله احکام کسب و کار رو برگزار می کنه و آزمون می گیره. مثلا با جستجو عبارت “سامانه کلاسهای آموزشی اتاق اصناف مشهد” یا موارد مشابه برای شهرهای دیگه می تونید اطلاعاتی در این خصوص کسب کنید.

      Reply
  3. بهار

    سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات خوبی که در سایت منتشر می کنید. می خواستم بدونم این کمیسیون های رسیدگی به شکایات دقیقا چی هستن و چکار می کنن؟ چه شکایاتی معمولا هست که باید چنین کمیسیون هایی باشه؟ اگه من بخوام کافی نت بزنم آیا در دریافت مجوز و کار من تاثیر داره؟ ممنون

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام ممنون معمولا در هر اتحادیه ای یک سری کمیسیون ها وجود داره که اعضای اون از اعضای خود اتحادیه هستن و هر چند وقت انتخابات برگزار می شه و این اعضا انتخاب می شن. اگر مشتری از فردی که پروانه کسب داره شکایتی ثبت کنه در ابتدا اتاق اصناف یک نامه به اتحادیه می زنه که اتحادیه به این موضوع رسیدگی کنه و اتحادیه طرفین رو به یک جلسه دعوت می کنه و در کمیسیون مربوط شکایت بررسی و سعی می شه که مشکلات حل و فصل بشه و اگر حل شد و سازش اتفاق افتاد اون پرونده بسته می شه و اگر سازشی اتفاق نیفتاد معمولا نتیجه به واحد بازرسی اتاق اصناف ارجاع می شه و اون واحد هم سعی می کنه که رای کمیسیون اتحادیه رو بررسی و طرفین رو ترغیب به اجرای رای کنه و اگر در بازرسی هم سازش نشد پرونده جهت بررسی به تعزیرات ارسال می شه و قاضی تعزیرات پرونده رو بررسی می کنه و در صورت نیاز طرفین رو برای مواجعه حضوری دعوت و نهایتا رای خودش رو صادر می کنه که لازم الاجرا هست. سازوکار این کمیسیون ها معمولا به این شکل هست.
      این کمیسیون ها همونجور که توضیح دادم برای حل فصل مشکلات بین مشتریان و اعضای اتحادیه هست و بیشتر برای سازش و … هستن و تاثیر آنچنانی در کار شما ندارن مگر از سمت مشتری شکایتی ثبت بشه و نیاز به بررسی در اتحادیه داشته باشه و …
      نگران این موضوعات نباشید در عین حال سعی کنید به شکلی با مشتریان برخورد کنید و کارهاشون رو انجام بدید که چنین مسایلی پیش نیاد.

      Reply
  4. وحید عاصفی

    خسته نباشید
    آیا این شرایطی که در ماده 26 قانون نظام صنفی اومده بایستی دقیق اجرا بشه؟
    ممنون

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      درود بر شما ممنون کیفیت اجرای قوانین معمولا به این دقتی که در قانون اومده اجرا نمی شه مثلا شما وقتی جهت درخواست اخذ پروانه به اتحادیه مراجعه و اطلاعات بگیرید این موارد به صورت شفاهی انجام می شه و در خیلی از اتحادیه ها نیازی نیست که شمادرخواست کتبی بنویسید و اون ها هم به شما رسید بدن. شما معمولا مراجعه می کنید و در خصوص اخذ پروانه صحبت می کنید و اون ها هم مراحل و مدارک مورد نیاز رو به شما می دن و روال این کار شروع می شه و ادامه پیدا می کنه اما در قانون این موارد ذکر شده و این که چقدر طبق این فرآیندها عمل بشه معمولا برعهده اتحادیه ها و اتاق اصناف هست.

      Reply
  5. رضا امیری

    وقتتون بخیر ببخشید من ساکن یکی از شهرهای استان کرمان هستم و چند جا سوال کردم ولی هنوز نتونستم بفهمم که مجوز کافی نت رو از کجا باید بگیرم. من باید چکار کنم؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام وقت شما هم بخیر همانطور که در مقاله توضیح داده شده مرجع صدرو پروانه در هر شهر اتحادیه یا اتاق اصناف شهرستان هست و معمولا شهرهای کوچیک اتحادیه یا اتاق اصناف ندارن. اگر در شهر کوچیکی هستید که با پرس و جو هنوز نتونستید مرجعی برای صدور پروانه پیدا کنید بایستی به اتاق اصناف شهرستان که معمولا در مرکز اون شهرستان هست مراجعه کنید و اطلاعات کافی بگیرید که آیا شغل مورد نظر شما اتحادیه مجزا داره یا اینکه اتاق اصناف مسئولیت صدور و تمدید پروانه کسب رو داره. می تونید با جستجو در اینترنت شماره اتاق اصناف شهرستان رو پیدا کنید (مثلا اتاق اصناف مشهد یا شهریار یا تربت حیدریه و …) و با اتاق اصناف تماس بگیرید تا بیشتر راهنمایی تون کنن.

      Reply
  6. ساغر

    وقت بخیر من در روستا هستم و می خوام همین جا یک کافی نت راه اندازی کنم. برای مجوز باید چکار کنم؟ آیا لازمه که مجوز بگیرم یا نه؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      وقت شما هم بخیر در بسیاری از روستاها دهیاری ها مسئولیت بررسی مدارک و اخذ تاییدیه های لازم از سازمان ها و مراجع رو برای صدور پروانه کسب متقاضیان برعهده دارن. البته این موضوع در استان یا شهرستان های مختلف متفاوت هست و در بعضی جاها بخشداری ها یا شهرداری های منطقه این مسئولیت رو برعهده دارن اما در دهه اخیر تلاش شده این وظیفه به دهیاری ها منتقل بشه و اون ها کارهای قانونی رو پیش ببرن که می تونیداز دهیاری روستا کسب اطلاع کنید و در صورتی که دهیاری مسئولیتی برعهده نداشته باشه از بخشداری و شهرداری منطقه استعلام کنید. در صورتی که هیچکدوم از این ها مسئولیت این کار رو برعهده نداشته باشن می تونید به اتاق اصناف شهرستان مراجعه کنید.
      در خصوص لازم بودن طبیعتا بهتر هست که کار رو با مجوز انجام بدید در عین حال بهتر هست شروع به کار کنید و مدتی کار کنید ببینید اصلا این کار به صرفه هست و می شه به عنوان یک شغل به اون نگاه کرد یا خیر و بعد می تونید برای اخذ مجوز اقدام کنید.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *