09228146009

تجهیزات کافی نت : برای شروع به کار یک کافی نت چه وسایلی نیاز است؟

سخت افزار کافی نت
تحریریه کافی چاپژوئن 8, 2023

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

تجهیزات مورد نیاز کافی نت

بدون تجهیزات و ابزارآلات مناسب راه اندازی یک کسب و کار در هر ابعادی چه تولید و چه خدماتی، چه کوچک مثل یک کافی نت و چه بزرگ کاری بیهوده و عبث است.

در ادامه این مقاله به بررسی وسایل مورد نیاز راه اندازی کافی نت و تجهیزات کافی نت در ادامه رشد و توسعه می پردازیم. اما یکسری ابزار هم هست که می تواند به افزایش درآمد و سودآوری یک کافی نت کمک کند که آن ها را هم بررسی خواهیم کرد.

وسایل مورد نیاز راه اندازی کافی نت

کیفیت و کمیت تجهیزات کافی نت از اهمیت زیادی برخوردار است اما این موضوع بدان معنا هم نیست که بایستی کار کافی نت را با تجهیزات و ابزارآلات گران قیمت شروع کرد و یا ادامه داد.

تجربه چندین ساله من در این شغل نشان می دهد که بهبود مستمر و تدریجی بهترین راه پیشرفت در این کسب و کار است نه تنها در زمینه وسایل مورد نیاز کافی نت بلکه در خصوص بهبود سطح مهارت های کافی نت داری و رشد و توسعه کسب و کار کافی نت.

در حالت کلی و در شروع کار وسایل مورد نیاز برای زدن کافی نت زیاد نیست. شما می توانید یک کافی نت را با حداقل وسایل و تنها با داشتن لوازم زیر شروع کنید:

  • یک کامپیوتر رومیزی (دسکتاپ) یا لپ تاپ
  • میز و صندلی
  • پرینتر : برای پرینت اطلاعات ثبت نام افراد و کارهای تایپ و …
  • مودم (و اینترنت)

به این نکته هم باید توجه کرد که اصولا اگر از لپ تاپ در شروع استفاده می کنید حتی از اینترنت گوشی موبایل خود نیز می توانید استفاده کنید و حتی در شروع به مودم و اینترنت ADSL نیز نیازی ندارید اما اگر داشته باشید طبیعتا بهتر و کار راه اندازتر است.

پس نباید وسایل و تجهیزات را بهانه کنید و اگر واقعا قصد راه اندازی کافینت را دارید باید زودتر شروع کنید و اقدام به شروع کار کنید. تعلل همواره برای انسان دردسرساز است.

نکته مهم دیگر آن است که به کافی نت نباید صرفا به عنوان یک شغل نگاه کرد بلکه باید آن را یک کسب و کار در نظر گرفت تا بتوان در آن به رشد و سود آوری مناسب رسید. در خصوص این موضوع در مقاله نگاه کسب و کاری به شغل کافی نت و تایپ و تکثیر به صورت مفصل صحبت کرده ام.

بیایید فرض کنیم که شما در همان ابتدا یا در ادامه کار قصد دارید که با وسایل و تجهیزات کاملتری کار را شروع یا ادامه دهید. در این صورت نیاز به تجهیزات و وسایل بیشتر و کاملتری دارید.

لیست تجهیزات کافی نت

تجهیزات لازم برای راه اندازی یک کافی نت معمولا به دو دسته سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شود. سخت افزارها شامل تجهیزات و سخت افزار کامپیوتری و لوازم معمول اداری می شود و نرم افزارها برخی ابزارهای نرم افزاری اند که معمولا جهت مدیریت و توسعه کافی نت مورد استفاده قرار می گیرند.

تجهیزات مورد نیاز راه اندازی کافی نت

امکانات سخت افزاری مورد نیاز کافینت

صورت کلی این لوازم و تجهیزات سخت افزاری برای کافی نت ها موارد زیر است:

  • سیستم (کامپیوتر) سرور
  • سیستم های (کامپیوترهای) کلاینت (مشتریان)
  • پرینتر
  • اسکنر
  • مودم
  • سوئیچ
  • کابل شبکه
  • سه راهی
  • دوربین مدار بسته (معمولا در شهرهای بزرگ جزء الزامات است و برای اطمینان بهتر است از اتحادیه صنفی کسب اطلاع نمایید)
  • میز سیستم اصلی و میزهای سیستم های کلاینت
  • صندلی های مورد نیاز برای سیستم ها (متصدی و مشتریان)
  • لامپ (جهت روشنایی)
  • قفسه (جهت قراردادن وسایل و …)
  • مداد، خودکار و لوازم اداری معمول (جهت قراردادن کارت ویزیت و …)
  • کاغذ
  • دستگاه کپی (رومیزی یا استفاده البته در برخی شهرها)

این کلیت لوازم و تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز برای راه اندازی کافی نت است اما در مقاله هزینه های راه اندازی کافی نت به صورت جامع و جزئی تر به بررسی لوازم مورد نیاز برای کافی نت پرداخته ام.

امکانات نرم افزاری مورد نیاز برای راه اندازی کافی نت

امکانات نرم افزاری مورد نیاز برای راه اندازی کافی نت بیشتر به بحث های مدیریت و بازاریابی برمی گردد. این ابزارها موارد زیر را شامل می شود:

  • نرم افزار مدیریت کافی نت (مانند نرم افزار handycafe)
  • نرم افزار حسابداری جهت مدیریت مالی
  • نرم افزار سی آر ام (CRM) جهت مدیریت ارتباط با مشتریان
  • پنل پیامکی جهت بازاریابی پیامکی (البته در صورت خرید سی آر ام امکان ارسال پیامک را نیز داراست)

معمولا نرم افزار مدیریت کافی نت در صورتی که دارای سیستم کلاینت باشید از الزامات کسب و کار کافی نت است امابقیه موارد معمولا در فاز توسعه کافی نت مورد استفاده قرار می گیرد هر چند از دیدگاه من استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مدیریت مالی از الزامات یک کسب و کار در هر مقیاسی است.

لوازم مورد نیاز برای کافی نت

قوانین استفاده از دستگاه کپی در کافی نت

برخی از دوستان و کاربران عزیز کافی چاپ به در موارد متعددی از من در خصوص استفاده از دستگاه کپی در کافینت ها سوال می کنند که برای روشن تر شدن موضوع در ادامه توضیحاتی در این خصوص بیان می کنم.

استفاده از دستگاه کپی در کافی نت وابستگی زیادی به منطقه جغرافیایی و قوانین اتاق اصناف آن منطقه، شهر، شهرستان یا کلانشهر دارد.

در برخی شهرها علاوه بر کارهای کافی نتی و ثبت نام و … کافی نت ها مجاز به استفاده از دستگاه کپی نیز هستند (معمولا در شهرهای کوچک اتحادیه این دو زمینه کاری یکسان است و منعی از لحاظ استفاده از دستگاه کپی در کافی نت ها وجود ندارد).

اما در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و به طور کلی در بسیاری از مراکز استان ها اتحادیه کافی نت داران و اتحادیه چاپ دیجیتال (تایپ و تکثیر ) متفاوت است و بایستی برای هر کدام از آن ها پروانه مختص به آن را از اتحادیه دریافت نمود البته اگر از لحاظ قوانین صنفی فرد مجاز به دریافت دو یا چند پروانه کسب باشد.

در برخی از شهرها برای محل های بالای 15 متر می توان بیش از یک پروانه کسب اخذ کرد همچنان که در شهری مانند مشهد می توان برای یک دفتر با متراژ بالای 15 متر همزمان پروانه کافینت و تایپ و تکثیر را با هم اخذ کرد.

در صورتی که در شهر شما چنین قوانینی وجود ندارد می توانید دستگاه کپی هم داشته باشید در غیراینصورت این کار تداخل صنفی محسوب می شود و در کافی نت مجاز به قراردادن دستگاه کپی نیستید مگر با دریافت پروانه و مجوزهای لازم.

بحث و نتیجه گیری

به طور کلی می توان شغل کافی نت را با حداقل تجهیزات و وسایل شروع کرد اما در فرآیند کار بهتر است وسایل جدیدتر و بروز تر را به تدریج به چرخه کار اضافه کرد.

وسایل مورد نیاز کار کافی نت به دو دسته سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شود که نرم افزارهای معمولا برای مدیریت و توسعه مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین استفاده از دستگاه های کپی نیز در کافینت ها غیرممکن نیست هر چند با محدودیت هایی همراه است و بسته به قوانین اتاق اصناف و اتحادیه صنفی در شهرهای مختلف موضوع متفاوت است و بهتر است از اتحادیه در این خصوص استعلام شود.

امیدوارم این مقاله مورد استفاده شما واقع شده باشد. طبق روال سایر مقالات کافی چاپ در صورت هرگونه سوال، پیشنهاد و انتقاد با ما در تماس باشید.

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

طبق ماده 12، 26 و 30 قانون نظام صنفی کشور فردی که اقدام به راه اندازی کافی نت می نماید باید مجوز دریافت کند و مرجع صدور پروانه کسب نیز اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه در شهر مذکور اتحادیه های همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشند.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *