09228146009

بررسی دلایل شکست فعالیت های بازاریابی در کافی نت ها و تایپ و تکثیرها

مقالات آموزشی تایپ و تکثیر | مقالات آموزشی کافی نت
تحریریه کافی چاپآگوست 3, 2022

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

دلایل شکست فعالیت های بازاریابی کافی نت و تایپ و تکثیر

شکست فعالیت های بازاریابی مشکلی رایج در تمامی کسب و کارها بوده و در کافی نت ها و تایپ و تکثیرها نیز به وفور مشاهده می شود. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که فعالیت هایی برای بازاریابی محصولات و خدمات خود در کافی نت یا تایپ و تکثیرتان انجام دهید اما این فعالیت ها موفق نباشد.

عدم موفقیت و شکست فعالیت های بازاریابی در کافی نت ها و تایپ و تکثیرها می تواند تاثیر زیادی بر میزان درآمد، بهره وری و رشد آن ها بگذارد لذا شناخت این دلایل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

  • اما دلیل عدم موفقیت فعالیت های بازاریابی در کسب و کارهای کوچکی مانند کافی نت یا تایپ و تکثیر چیست؟
  • چرا بسیاری از فعالیت ها و تلاش های بازاریابی به نتیجه دلخواه ختم نمی شود؟

اگر شما هم از افرادی هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید در ادامه این مقاله از کافی چاپ با من همراه باشید زیرا قصد دارم در این مقاله تجربیاتم در این زمینه را با شما به اشتراک بگذارم که به میزان زیادی سبب صرفه جویی در وقت و هزینه شما خواهد شد و از طرفی تاحدودی از سردرگمی در خصوص دلایل عدم موفقیت فعالیت های بازاریابی تان نجات پیدا خواهید کرد.

قبلا در مقاله ای به بررسی روش های بازاریابی در کافی نت ها و تایپ و تکثیرها پرداخته ام اما در این مقاله از دیدگاهی متفاوت به بحث بازاریابی خواهیم پرداخت.

برای ساده تر شدن بحث بیایید عوامل موفقیت فعالیت های بازاریابی در کافی نت ها یا تایپ و تکثیرها را بررسی نماییم و خود به خود دلایل شکست هم آشکار خواهد شد.

عوامل موثر بر موفقیت فعالیت های بازاریابی

معمولا فعالیت های بازاریابی در یک کسب و کار مانند کافی نت یا تایپ و تکثیر با اهدافی چون افزایش تعداد مشتریان و در نتیجه افزایش میزان فروش و افزایش درآمد و نهایتا رشد کسب و کار صورت می گیرد.

اما این فعالیت ها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که فعالیت های بازاریابی شما همراستا با نیازهای مشتریان باشد و چیزی را به آن ها بدهید که خود آن ها هم آن را بخواهند.

در ادامه به بررسی برخی از دلایل موفقیت فعالیت های بازاریابی می پردازیم.

خلق نتیجه

یکی از مهمترین دلایل موفقیت فعالیت های بازاریابی در یک کسب و کار خلق نتیجه است. خلق نتیجه به معنای مفید کردن محصول یا خدمت و تامین نیازهای مشتریان برای حصول یک نتیجه خاص است.

خلق نتیجه مستلزم آن است که چیزی را به مشتری ارائه کنید که نیازمند آن بوده و می تواند از آن برای دستیابی به سایر اهداف خود استفاده کند.

به مشتری دقیقا همان چیزی را بدهید که می خواهد

این بدین معناست که برای مشتری حصول نتیجه از چگونگی و فرآیند رسیدن به آن بسیار ارزشمندتر است و برای وی چندان اهمیتی ندارد که چگونه به آن نتیجه می رسد پس این نتیجه هر چه سریعتر و ساده تر حاصل شود برای وی ارزش بیشتری دارد.

پس اگر دو کافی نت یا تایپ و تکثیر را در نظر بگیریم که هر دو محصول یا خدمت مشابهی با کیفیت تقریبا یکسان ارایه می نمایند و مشتری آن خدمت یا محصولی را انتخاب می کند که در آن فرآیند رسیدن به نتیجه مورد نظرش سریعتر و ساده تر اتفاق می افتد.

پس بایستی تا حد امکان فرآیندهای ارایه محصول یا خدمت را در محل کارتان ساده تر و سریعتر و در عین حال نتیجه گرا طراحی کنید تا در کمترین زمان و با ساده ترین روش مشتری به نتیجه مدنظر خود دست یابد.

قبلا در مقاله ای به بررسی اهمیت ساده انجام دادن کارها و استفاده از ساده ترین ابزارها و روش ها پرداخته ام که احتمالا مطالعه آن خالی از لطف نیست.

پس با این اوصاف اگر بخواهیم یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت فعالیت های بازاریابی را بیان کنیم نتیجه گرا نبودن است. اگر فعالیت های بازاریابی شما بر محصول یا خدمتی متمرکز باشد که رقبای شما آن را ساده تر و سریعتر به دست مشتری می رسانند و نتیجه مورد نظر مشتری در کسب و کارهای آن ها نسبت به شما با فرآیند ساده تر و در زمان کمتر حاصل می شود، قطعا فعالیت بازاریابی شما با شکست مواجه خواهد شد و شما انتخاب مشتری نخواهید بود.

قیمت گذاری مناسب

دومین دلیل از دلایل موفقیت فعالیت های بازاریابی قیمت گذاری مناسب و درست است. قیمت محصول یا خدمت بایستی به شکلی باشد که در محدوده توان مالی تعداد بیشتری از مشریان باشد.

شاید از این دیدگاه بنظر بیاید که باید قیمت محصولات و خدمات را هر چه بیشتر پایین آورد و ارزان فروشی کرد تا فعالیت بازاریابی موفق شود اما ابدا اینگونه نیست.

قیمت گذاری نادرست از دلایل شکست فعالیت های بازاریابی در کافی نت و تایپ و تکثیر

احتمالا شما هم شنیده باشید که می گویند کاسب کار باید ارزان فروش باشد اما من با این گفته موافق نیستم بلکه از نظر من هوشمندی و هوشمندانه عمل کردن مهم است.

شما علاوه بر اینکه بایستی همواره با تحقیق از رقبا و همکاران خود در جریان قیمت های آن ها باشید باید این نکته را نیز بدانید که گاهی پایین آوردن قیمت یک محصول یا خدمت خاص سبب جذب مشتری می شود و نهایتا خریدهای بعدی همان مشتری سبب جبران قیمت اولیه پایین تر می شود.

پس فروش محصول یا ارایه خدمت شما به یک فرد یا مشتری که اولین بار است از شما خرید می کند نباید به شکلی باشد که بار آخر هم باشد هر چند که آیتم های بسیار دیگری هم بر خرید مجدد تاثیرگذار است اما قیمت یکی از مهم ترین عامل هاست.

احتمالا شما هم در خصوص هنری فورد شنیده باشید یکی از پیشگامان صنعت اتومبیل سازی مدرن که با ایده ها و تفکرات نوآورانه خود دنیای ما را متحول نمود آشنایی دارید. او همواره به دنبال راه حلی بود که هر آمریکایی یک ماشین داشته باشد و نهایتا فهمید که با تولید انبوه می توان قیمت ها را تا جایی پایین آورد که اغلب آمریکایی ها توان مالی خرید یکی اتومبیل را داشته باشد.

از یک دیدگاه هرچه سهم بازار بیشتر و در عین حال هزینه تولید کمتر باشد می توان محصول با قیمت پایین تر عرضه کرد. اما در این حالت سود از کجا ناشی می شود؟

سود در این دیدگاه در مفهومی به نام صرفه مقیاس نهفته است. صرفه مقیاس یا مزیت مقیاس یک مفهوم اقتصادی است که به سود حاصل از کاهش هزینه در اثر افزایش میزان (و تعداد) تولید اشاره دارد. این بدین معناس که با افزایش حجم تولید، متوسط هزینه تولید هر واحد از کالا کاهش می باید. اما چرا؟

از دلایل عمده این امر هزینه پایین تر خرید مواد اولیه در حجم بالا (به دلیل تخفیف بیشتر)، بهبود و ارتقاء فناوری های تولید در حالت تولید انبوه، ساده تر شدن فرآیندهای تولید به دلیل افزایش میزان تجربه و یادگیری کارکنان، سرشکن شدن هزینه های بازاریابی در فروش با مقیاس بالا و … است.

پس تولید انبوه به خودی خود می تواند و به سبب ویژگی های ذاتی اش می تواند موجب کاهش هزینه های تولید گردد و این کاهش هزینه ها به نوبه خود سبب کاهش قیمت تمام شده و امکان عرضه محصول با قیمت پایین تر می شود و در نتیجه محصول در محدوده توان مالی تعداد بیشتری از مشتریان قرار می گیرد و همین افزایش تعداد خود تضمین کننده سود است.

اما در یک کافی نت یا تایپ و تکثیر چگونه می توان از این مفهوم استفاده کرد؟ به این معنا که چگونه می توان تا حد امکان هزینه های اولیه را پایین آورد و در عین حال محصولات و خدمات را به تعداد بیشتری از مشتریان عرضه کرد؟

یکی از راه حل ها خرید اجناس و لوازم مصرفی (مانند کاغذ، تونر و … حتی اینترنت) با پایین ترین قیمت ممکن است یعنی باید فروشنده هایی را پیدا کنید که متوسط قیمت خرید شما از متوسط قیمت بازار کمتر باشد. از دیگر راه حل ها پایین آوردن هزینه های ثابت مانند اجاره (تا حد امکان با هوشمندی در اجاره محل و …) است.

اگر به خوبی به جنبه های مختلف کسب و کار خود فکر کنید می توانید راه حل ها و روش های نوآورانه ای برای این موضوع بدست آورید. نظرات خود در این زمینه را با من در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

پس اگر قیمت گذاری مناسب از یکی دیگر از عوامل موفقیت فعالیت های بازاریابی است پس قطعا قیمت های نامعقول و خارج از محدوده توان مالی مشتریان از عوامل شکست فعالیت های بازاریابی می باشد. پس قیمت نامعقول ندهید و یک کلام هم نباشید.

پس اگر قیمت گذاری مناسب از یکی دیگر از عوامل موفقیت فعالیت های بازاریابی است پس قطعا قیمت های نامعقول و خارج از محدوده توان مالی مشتریان از عوامل شکست فعالیت های بازاریابی می باشد. پس قیمت نامعقول ندهید و یک کلام هم نباشید.

انطباق با شرایط واقعی و ارزش های درونی مشتری

معمولا اکثریت قریب به اتفاق مشتریان از خطر کردن، ضرر کردن، ریسک کردن، پرداخت پول زیاد، پرداخت پول بدون توجیه، بدقولی، دریافت محصولات و خدمات بد و محصولات و خدماتی که آن ها را به هدفشان نمی رساند، می ترسند. همین ترس است که منشا عدم خرید محصولات و خدمات است.

در واقع در نظر و دیدگاه مشتری همواره یک «ترس کلیدی» وجود دارد که او را از خرید باز می دارد.

در مقابل هر محصول و خدماتی که مشتریان برای آن پول خرج می کنند از دیدگاه آن ها دارای نوعی «مزیت کلیدی» است که اهداف آن ها را تامین می کند و آن ها را از همان «ترس کلیدی» که در دل دارند نجات می دهد.

توجه به همین موضوع می تواند موفقیت یا شکست فعالیت های بازاریابی را سبب شود.

محصول یا خدمت شما باید داری مزیت یا مزیت های کلیدی باشد که مشتری را ترغیب به خرید کند. خودتان هم باید بر آن مزیت کلیدی تاکید کنید و مشتری درک کند که با خرید آن محصول یا خدمت ارزش افزوده منحصر به فردی دریافت خواهد کرد که می تواند ترس کلیدی اش را از بین ببرد.

توجه به همین مفهوم و استفاده صحیح از آن در یک کافی نت و تایپ و تکثیر می تواند موفقیت فعالیت های بازاریابی را تضمین نماید. یعنی نوع صحبت شما در خصوص محصول و اطمینان خاطرتان از ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و همچنین انتقال این اطمینان خاطر به مشتریان است که می تواند تفاوت ها را ایجاد کند.

البته به این نکته هم باید توجه کنید که این موضوع باید واقعی باشد و بعد از فروش و دریافت محصول یا خدمت، دیدگاه مشتری در خصوص آن دچار خدشه نشود.

پس باید محصولات و خدماتی با کیفیت عالی ارایه دهید و این عالی بودن را چه در حرف و چه در عمل به مشتری انتقال دهید تا فعالیت های بازاریابی شما موفقیت آمیز باشد.

در مقابل اگر محصول یا خدمات شما سبب از بین رفتن ترس های کلیدی مشتریان نشود و مزایای کلیدی و ارزش افزوده مناسبی برای آن ها ایجاد نکند، محکوم به شکست خواهید بود.

تحویل ارزش واقعی و خدمات پس از فروش

هر کسب و کاری در هنگام فروش باید هوشندانه عمل کند و بفهمد که ارزش واقعی که مشتری به دنبال آن است چیست. از گفتگوهای متقابلی که با مشتری قبل از فروش انجام می دهید می توانید بفهمید که «ارزش واقعی» که مشتری در ذهن دارید چیست.

در بسیاری موارد مشتری می خواهد اطمینان حاصل کند که خدمات پس از فروش مناسبی نیز دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال در یک کافی نت یا تایپ و تکثیر انجام اصلاحات برای مواردی مانند تایپ، ترجمه، پروژه های نرم افزاری و … از این دست هستند و از دیدگاه مشتری «ارزش واقعی» یعنی دریافت کار یا خدمتی با کیفیت بالا به همراه خدمات پس از فروش و دریافت مواردی مانند اصلاحات بی دردسر و … (که از حرف ها و صحبت های مشتری قبل از فروش قابل برداشت و قابل درک است).

تحویل ارزش واقعی و خدمات پس از فروش از مهمترین دلایل موفقیت فعالیت های بازایابی است

همانند مورد ترس یا مزیت کلیدی در این حالت نیز شما باید این اطمینان خاطر را به مشتری بدهید که خدمات پس از فروش مناسبی دریافت خواهد کرد و ارزش واقعی که در ذهن دارد به آن دست خواهد یافت و صدالبته این مورد نیز باید واقعی باشد و بعد از فروش خلافش برای مشتری ثابت نشود.

جمع بندی و نتیجه گیری

موفقیت یا شکست هر کسب و کار به موفقیت یا شکست فعالیت ها و تلاش های بازاریابی آن بستگی دارد. اگر بتوانید آنچه را که مشتریانتان می خواهند، نیاز دارند و توانایی پرداخت آن را دارند، شناسایی کنید و سپس آن را به آنها بدهید، به نتایج فوق العاده ای دست خواهید یافت.

کسب و کارهای کوچکی مانند کافی نت ها و تایپ و تکثیرها هم از این قاعده مستثنی نیستند و موفقیت یا شکست آن ها هم به موفقیت یا شکست فعالیت های بازاریابی شان بستگی دارد.

در این مقاله یه چهار دلیل و به نوعی چهار استراتژی پرداخیتم که در صورتی که آن ها را به خوبی درک کنید و به شکل مناسبی پیاده سازی کنید و آن ها را بکار بندید به نتایج بسیار خوبی هم خواهید رسید.

یکی از آن ها خلق نتیجه است. قصد مشتری از خرید خدمات یا محصول رسیدن به یک نتیجه خاصل است و مشتری می خواهد به هدفی دست یابد که در ذهن دارد دست یابد و شما باید آن را درک کنید و چیزی را به او بدهید که واقعا می خواهد.

یک استراتژی تغییر قیمت هاست یعنی با پایین آوردن قیمت برخی از محصولات و خدمات خود و قراردادن آن در محدوده توانایی مالی تعداد بیشتر از مشتریان می توان مشتریان بیشتری جذب کرد.

دو مورد دیگر به ارزش ها و دیدگاه های درونی مشتری برمی گردد. مشتری می خواهد با دریافت مزیتی کلیدی بر ترس کلیدی خود که مانع خرید و پرداخت هزینه است غلبه کند و همچنین او به دنبال ارزشی واقعی است نه تنها در قبل و هنگام فروش و دریافت محصول یا خدمت بلکه بعد از آن.

نهایتا توجه به این نکته حائز اهمیت است که نه تنها در حرف و گفته های خود باید این موارد را به مشتری القا کنید بلکه حرف های خود را در عمل نیز باید به مشتری اثبات کنید به به قول سعدی استاد سخن و شاعر توانای ایران زمین: “به عمل کار بر آید به سخندانی نیست!”

در صورتی که شما نیز در خصوص مطالب این مقاله تجربه ای دارید لطفا آن را با من و سایر همکاران در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

در دوره آموزش توسعه کسب و کار کافی نت و تایپ و تکثیر به صورت مفصل به مباحث مطرح شده در این مقاله پرداخته ام.

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

طبق ماده 12، 26 و 30 قانون نظام صنفی کشور فردی که اقدام به راه اندازی کافی نت می نماید باید مجوز دریافت کند و مرجع صدور پروانه کسب نیز اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه در شهر مذکور اتحادیه های همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشند.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

5 Comments

  1. وحید حمامچی

    سلام وقت بخیر
    ممنون از مطلب خوبی که نوشتید. من همیشه سعی می کنیم که حرف و عملم در هنگام کار با هم یکی باشه ولی متاسفانه موارد زیادی پیش میاد که به موقع نمی تونم کار رو به مشتری تحویل بدم و مشتری دلخور می شه. چه راه حلی برای این کار بنظر شما وجود داره؟
    ممنون

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام وقت شما هم بخیر
      تحویل به موقع کار به مشتری به عوامل زیادی بستگی داره و بایستی اول از همه نهایت سعیتون رو بکنید که بتونید کارها رو به موقع تحویل بدید (این موضوع بستگی زیادی به بحث تعهد در کار داره که در یک مقاله دیگه به صورت مفصل به این موضوع پرداختم) . در خیلی مواقع مهارت کم در یک زمینه خاص سبب می شه که انجام کار زمان بیشتری ببره و کار به موقع آماده نشه. در بسیاری از موارد هم تعدد کارهای مختلف و گرفتن کار بیش از حد توان (چه از لحاظ مهارتی و چه از لحاظ امکانات جانبی) سبب می شه که کارها به موقع انجام نشه. بسیاری از کارها هم کلا از لحاظ ماهیت زمان بر هستن مثل ترجمه و تایپ و … (در تعداد صفحات بالا) و اینجور کارها اگر توسط خود متصدی انجام بشن معمولا به موقع آماده نمی شن چون کارهای زیادی در یک کافی نت هست که متصدی در طول روز بایستی انجام یده و طبیعتا نمی رسه ک ارهای دیگه رو هم همزمان و به موقع انجام بده.
      یک راه حل خوب برونسپاری هست یعنی انجام کارهایی که در بیرون مغازه و توسط دیگران قابل انجام هستن (مثل ترجمه، تایپ، برنامه نویسی و …) رو برونسپاری کنید ولی اگر کار قابل برونسپاری نیست و از طرفی تعداد کارها به قدری هست که بتونید حقوق یک نیروی تمام وقت رو بدید بایستی یک نفر یا تعداد بیشتری نیرو رو استخدام کنید و اگر هیچکدوم از این دو مورد هم امکان پذیر نیست و صرفا خودتون بایستی کارها رو انجام بدید یا باید با برنامه ریزی بهتری و کسب مهارت های بیشتر زمان انجام کارها رو کاهش بدید و یا کلا کارهای کمتری قبول کنید تا بتونید کارها رو به موقع و با کیفیت مناسب تحویل بدید.
      امیدوارم که این پاسخ بتونه به شما کمک کنه

      Reply
  2. حسن قربانی

    سلام من اصلا برای بازاریابی برای کارهام تو کافی نت اصلا فکری به نظر نمی رسه؟ آیا راهکاری هست که من بتونم بازاریابی انجام بدم؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام همونجوری که تو مقاله توضیح دادیم روش های مختلفی برای بازاریابی در کافی نت ها و تایپ و تکثیرها وجود داره. مهم ترین موضوع برای تاثیر گذاری کارهای بازاریابی کیفیت خدمات هست که در مقاله توضیح دادیم. اگه خدمات باکیفیت باشه کارهای بعدی راحت تر انجام می شه همین کیفیت هست که سبب می شه بازاریابی مستقیم و بازاریابی دهان به دهان تاثیرگذار بشه. فعالیت در شبکه های اجتماعی، پاسخ به سوالات کاربران در صفحات و رسانه های اجتماعی (که کاربران و مشتریان بالقوه متوجه بشن که شما از تخصص کافی برخوردار هستین و به قولی این کاره هستین)، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی، پخش تراکت و … از روش های دیگه بازاریابی هست که می شه انجام داد. صد البته این کارها بایستی به صورت مداوم و به مدت طولانی انجام بشه که اثر خودش رو نشون بده. فعالیت های بازاریابی مقطعی و گاه و بیگاه معمولا اثرگذار نیستن.

      Reply
  3. حسن هاتفی

    سلام کافی نت که به بازاریابی نیاز نداره. خود مشتری میاد مغازه و می گه کارم رو انجام بده. بازاریابی در کافی نت اصلا تاثیر نداره

    Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *