09228146009

اشتباهات مهلک هر متصدی کافی نت یا تایپ و تکثیر هنگام راه اندازی و مدیریت امور شغلی

مقالات آموزشی تایپ و تکثیر | مقالات آموزشی کافی نت
تحریریه کافی چاپآوریل 4, 2022

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

اشتباهات مهلک صاحبان کافی نت و تایپ و تکثیر

هر کارآفرین یا کارفرما یا متصدی کسب و کار در هنگام راه اندازی آن و یا در ادامه و در هنگام مدیریت یک کسب و کار کوچک یا بزرگ می تواند اشتباهاتی مهلک و اساسی را مرتکب شود که حیات و سوددهی آن را تاحد زیادی تحت الشعاع قرار دهد و گاه نیز به ورشکستگی کامل وی می انجامد.

اگر فرد هوشمند و نکته سنجی هستید و در عین حال مقاله من در خصوص راهنمای راه اندازی کافی نت را مطالعه کرده باشید احتمالا با مطالعه آن به بسیاری از این اشتباهات و روش های جلوگیری و کاهش اثرات آنها پی برده اید هر چند من در این نوشتار از وب سایت کافی چاپ قصد دارم به بررسی بیشتر این اشتباهات هنگام کار در کافی نت ها، تایپ و تکثیر و مراکز چاپ دیجیتال بپردازم هر چند این اشتباهات در بسیاری از شغل ها روی می دهد و بایستی تا حد امکان از آنها اجتناب کرد.

به هر حال اگر می خواهید که با بررسی بیشتر این اشتباهات مهلک به میزان زیادی در زمان و هزینه خود صرفه جویی نمایید با من در ادامه این مقاله همراه باشید.

البته این چند مورد تمامی این اشتباهات مهلک نیست و شاید در آینده نیز مطالبی بر آن بیفزایم ولی در حال حاضر که در حال نگارش این مقاله هستم می خواهم به بررسی تعدادی از آن ها بپردازم.

لسیت کلی این اشتباهات به شرح زیر است:

  • قیمت گذاری نادرست
  • حسابداری، کنترل و مدیریت مالی نادرست
  • عدم توسعه به موقع، واگذاری کارها و مقاومت در برابر برون سپاری
  • استخدام براساس هزینه و چشم انداز نادرست مالی
  • عدم توجه به امور مشتریان

حال که لیست کلی این موارد را ذکر نمودیم بیایید به بررسی و توضیح بیشتر هر یک از آن ها بپردازیم تا جنبه ها و زوایای پنهان هریک از آن ها بیشتر آشکار گردد.

قیمت گذاری نادرست محصولات و خدمات در کافی نت و تایپ و تکثیر

اگر شما در خصوص قیمت گذاری محصولات و خدمات خود در شغل تان اطلاعاتی ندارید و در خصوص آن مطالعه ای انجام نداده اید بهتر است آن را رهاکنید، کرکره را پایین بکشید و به خانه تان بروید زیرا شما مناسب راه اندازی یک کسب و کار یا اداره یک شغل آزاد نیستید.

چطور ممکن است شما بدون کسب دانش در این خصوص بتوانید به بازدهی مالی مناسب دست یابید؟؟!!!

قبلا در خصوص این موضوع در مقاله ای که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره کردم توضیحاتی داده ام و اگر آن را مطالعه نکرده اید حتما سری به آن بزنید و بخش مربوط به این مطلب را در آن مطالعه کنید.

قیمت گذاری نادرست محصولات و خدمات در کافی نت و تایپ و تکثیر

در اینجا نمی خواهم به بررسی فواید و یا راهکارهای قیمت گذاری محصولات و خدمات در کافی نت یا تایپ و تکثیر بپردازم بلکه قصد دارم اشتباهاتی را که بعضا همکاران در قیمت گذاری مرتکب می شوند (که البته خود من نیز این اشتباهات را در طول مدت کارم مرتکب شده ام) را یادآوری نمایم.

یکی از این اشتباهات پایین آوردن و کاهش قیمت نسبت به همکاران و رقباست.

یادم است که شاگردی داشتم که هر چقدر به وی یادآوری می کردم که قیمت تایپ فوری و ثبت نام های اینترنتی را از مبلغی که تعیین کرده بودم کمتر حساب نکند آن را رعایت نمی کرد و قیمت بسیار پایین تر می داد و استدلال او برای این قیمت پایین نیز این بود که کارهایی که ما انجام می‌دهیم سزاوار پرداخت هزینه بیشتر از سوی مشتریان نیست.

اما این تفکر ی اشتباه است. شما بایستی برای دانش و کار خود ارزش قائل شوید و آن را در قیمت گذاری لحاظ کنید. اگر شما برای کارتان ارزش قائل نشوید چطور انتظار دارید که دیگران برای کار شما ارزش قائل شوند. هر چند این نباید تنها شاخص قیمت گذاری باشد بلکه باید به آن توجه کنید و متناسب با ارزشی که ایجاد می کنید قیمت گذاری صحیحی انجام دهید.

صد البته باید بتوانید قیمتی را که به مشتری می دهید توجیه کنید و به صورت منطقی و با دلیل کافی برای او اثبات کنید که قیمت اعلام شده معقول و براساس عرف کسب و کار و نیز نرخ های رایج است.

گاها پیش می آید که شما اعتماد به نفس و جرات کافی برای اعلام قیمت درست به مشتری را ندارید و یا گاها عجله می کنید و محاسباتتان در آن لحظه درست نیست و پس از آنکه قیمت را اعلام می کنید و مشتری هزینه را حساب می کند و از دفتر خارج می شود، متوجه می شوید که فلان کار یا خدمت را در قیمت نهایی در نظر نگرفته اید و یا قیمت پایینی برای آن اعلام کرده اید.

یکی از راهکارهایی که می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف نماید محاسبه قیمت ها و درج آن ها در یک دفتر مخصوص یا نرخنامه حتی قبل از انجام کار است.

اولا در ابتدای هر ماه و همزمان با اعلام یک ثبت نام اینترنتی جدید یا شروع یک کار خاص در یک بازه زمانی مانند فنری کتاب های درسی مدت زمانی را اختصاص دهید و به جنبه های مختلف آن کار فکر کنید و برای هر بخش آن قیمت مدنظر خود را در نظر بگیرید و آن را در یک دفتر یا فایل اکسل یا هر جایی که خود می دانید یادداشت کنید و مجموع آن را نیز در نرخنامه خود وارد کنید و دوما اگر آیتمی را در نظر نگرفته اید و قیمتی نامناسب و ناکافی در نظر گرفته اید یا برآورد بیش از اندازه داشته اید، هر وقت با آن برخورد کردید آن را اصلاح کنید و سوم اینکه حتما این نرخنامه را به خوبی نگه داری کنید و برای فصل های بعد نیز از آن ها استفاده کنید.

منظورم از استفاده در فصل های بعد این است که در مواردی ثبت نام ها یا کارها فصلی بوده و در هر سال تنها یک بار انجام می شود و نگهداری قیمت ها به شما کمک می کند که در فصل های بعدی بدون دغدغه خاص و با ذهنی آگاه به قیمت گذاری بپردازید.

از طرفی این موضوع سبب می شود که شما از جنبه های مختلف قیمت گذاری و همچنین قیمت تمام شده محصول یا خدمت خود و میزان تغییرات آن در فصل های مختلف آگاهی بیشتری داشته باشید و بتوانید علت دریافت مبلغ را برای مشتری به خوبی توضیح دهید و او را توجیه نمایید.

حسابداری، کنترل و مدیریت مالی نادرست

یکی از اشتباهات رایج دیگر در کسب و کارها بی برنامگی و عدم توجه به امور حسابداری و مالی است. تفاوتی نمی کند که شما مدیر یک کسب و کار کوچک هستید یا بزرگ، امور مالی از اهمیت بسیار بسیار زیادی برخوردار است و بایستی برای آن نه تنها برنامه ریزی کنید بلکه در صورت لزوم برای آن هزینه کنید.

عدم توجه به امور حسابداری و مدیریت مالی از اشتباهات مهلک صاحبان مشاغل

برنامه ریزی برای امور حسابداری و مالی جزء لاینفک و شاید یکی از مهم ترین وظایف هر صاحب کسب و کار باشد. بدون توجه به مسایل مالی هرگز نمی توان در شغل های آزاد موفق بود. چطور ممکن است وقتی معیاری برای میزان موفقیت و بازدهی مالی خود نداشته باشید بتوانید در آن پیشرفت کنید؟؟!!

خیلی از همکاران که در به شغل کافی نت یا تایپ و تکثیر یا امور چاپ مشغول به کارند تصور می کنند نیازی به استفاده از نرم افزارهای حسابداری یا سیستم های مدیریت مالی ندارند در صورتی که این تصور تصوری بس اشتباه است و در هر سطحی باید به این موضوعات توجه کرد.

شما باید بدانید که:

  • میزان هزینه های مواد اولیه و مصرفی شما در هر ماه چقدر است؟
  • چه مقدار برای تعمیر و نگهداری دستگاه ها و ابزار کار هزینه می کنید؟
  • میزان دقیق درآمد شما در هر ماه چقدر است؟
  • کدام یک از محصولات یا خدمات شما آورده مالی بیشتری برای شما دارد؟
  • کدام یک از کارهایی را که انجام می دهید با وجود وقت زیاد و صرف انرژی فراوان از لحاظ مالی چندان به صرفه نیست؟
  • کدام زمینه های درآمدی را باید حذف کنید و کدام ها را باید تقویت کنید؟

دانستن هیچکدام از این ها بدون استفاده از یک نرم افزار حسابداری و مدیریت مالی کارا که هم کار با آن آسان باشد و هم از امکانات کافی برخوردار باشد که بتواند گزارش ها و خروجی مناسبی به صورت سفارشی شده به شما بدهد امکان پذیر نیست. پس بایستی به این موضوع توجه کنید و بکارگیری یک نرم افزار یا ابزار مدیریت مالی را در اولویت قرار دهید.

نکته دیگر آن است که تنها داشتن یک نرم افزار حسابداری کافی نیست بلکه باید زمان کافی اختصاص دهید و به طور دقیق اطلاعات مالی کسب و کار خود را در آن وارد کنید و همچنین با توجه به خروجی ها برای بهبود وضعیت کسب و کار خود برنامه ریزی کنید.

عدم توسعه به موقع، واگذاری کارها و مقاومت در برابر برون سپاری

توسعه کسب و کار به معنی مجموعه ای از ایده ها، تفکرات و فعالیت هایی است که به پیشرفت و بهتر شدن یک کسب و کار می انجامد. این امر مواردی چون افزایش میزان درآمد، رشد وگسترش مشتریان و حوزه های کاری، افزایش میزان سودآوری و … را شامل می شود.

توسعه کسب و کار کافی نت یا تایپ و تکثیر به معنی آن است که زمینه های کاری شما افزایش پیدا می کند، بر تعداد مشتریان تان افزوده می شود، میزان درآمدتان بیشتر می شود و به طور کلی کارایی و درآمد مجموعه کسب و کار شما در همه جهات افزایش می یابد.

اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از همکاران تصور می کنند چون کافی نت یا تایپ و تکثیر از شغل ها و کسب و کارهای کوچک محسوب می شود بایستی همه کارها را خود انجام دهند و نیاز به برنامه ریزی در جهت توسعه کسب و کار نیست.

در صورتی که تفاوتی نمی کند که در چه سطحی یا در چه حوزه ای مشغول به کار هستید و اگر می خواهید به موفقیت دست یابید راه گریزی برای شما جز برنامه ریزی برای توسعه و گسترش کسب و کار وجود ندارد.

عدم توسعه به موقع و مقاومت در برابر استخدام و برون سپاری

شاید در یکی دو سال ابتدای کار بتوانید به تنهایی یا با همراهی یکی از دوستان و یا اعضای خانواده خود کسب و کارتان را اداره کنید اما اگر بخواهید به موفقیت های بیشتر دست یابید و از سطح تامین هزینه های اولیه به سوی استقلال مالی و تولید ثروت حرکت کنید بایستی به راهکارهای توسعه و واگذاری کارها و برونسپاری آن ها فکر کنید.

اگر بخواهید همه کارها را خودتان انجام دهید نه تنها این کار امکان پذیر نیست بلکه میزان استرس شما بالا می رود، کارها به درستی انجام نمی شود و مشتریانتان نیز اغلب ناراضی خواهند بود و چالش های شما به آن ها به میزان زیادی افزایش می یابد.

اما استخدام و برونسپاری سبب می شود که استرس و بارکاری شما کمتر شود، خودتان کمتر کار کنید و در عین حال با استخدام و بکارگیری افراد (چه به صورت حضوری و چه دورکاری) و به کمک آن ها کارها و خدمات بیشتر و در عین حال با کیفیت تر به مشتریان تان ارایه دهید و همین موضوع سبب رونق کسب و کار و استقلال مالی شما می شود.

اگر حجم کارهایتان به گونه ای است که دیگر خود به تنهایی قادر به انجام آن ها نیستید بهتر است افراد دیگری را نیز استخدام کنید و بخشی از وظایف خود را به آن ها محول نمایید البته گاهی نیاز نیست که شخص را حتما به شکل حضوری استخدام کنید بلکه می توانید بسیاری از کارها را نیز به نیروهای دورکار بسپارید.

البته بایستی به این نکته توجه کنید که در دنیای امروز به کمک تکنولوژی و برخی ابزارهای آنلاین هم می توان بسیاری از کارها را سریعتر و بهتر انجام داد که استفاده از آن ها نیز خالی از لطف نیست.

به این نکته نیز توجه کنید که استخدام و برونسپاری بی حساب و کتاب نیز می تواند ضررهای بسیاری به شما و کسب و کارتان وارد نماید پس بایستی توسعه کسب و کار و استخدام و برونسپاری را هوشمندانه و با برنامه ریزی دقیق انجام دهید.

استخدام براساس هزینه و چشم انداز نادرست مالی

در بخش قبل در خصوص گسترش کسب و کار صحبت کردیم و گفتیم که یکی از ارکان اصلی توسعه کسب و کار کافی نت یا تایپ و تکثیر و … استخدام و بکارگیری افراد چه به صورت حضوری و چه دورکار است. اما معمولا در فرآیند استخدام یکی از اشتباهات و مشکلاتی که وجود دارد این است که صاحبان کسب و کار تصور می کنند بایستی ارزان ترین نیروها با کمترین میزان هزینه را استخدام نمایند.

این تفکر کاملا اشتباه اشتباه بوده و بجای اینکه وضعیت را بهتر کند، بازدهی را افزایش دهد، از حجم کارها و مسئولیت های مستقیم شما بکاهد و درآمدتان را افزایش دهد بکلی کار شما را مختل می نماید و فقط هزینه بر روی دست شما می گذارد.

به این نکته توجه کنید که نیروهای کم هزینه و ارزان لزوما از مهارت کافی برخوردار نبوده و اصولا به کار شما نمی آیند و حتی اگر از مهارت کافی هم برخوردار باشند به علت کم بودن حقوق و مزایایی مالی یا غیرمالی از انگیزه کافی برای تلاش و بالابردن کارایی و میزان درآمد شما برخوردار نیستند.

بهتر است بدانید که یک نیروی کارآزموده و مجرب حتی از چند نیروی معمولی نیز کارایی بیشتری دارد و می تواند کمک زیادی به پیشبرد اهداف و افق های مالی کسب و کار شما نماید.

پس بجای استخدام و بکارگیری نیروهای معمولی باید به فکر استخدام بهترین ها باشید هر چند که اینگونه نیروها انتظار دریافت میزان حقوق بسیار بیشتری دارند اما چند برابر حقوق شان نیز می توانند برای شما بازدهی ایجاد کنند پس در هنگام استخدام به این موضوع توجه کنید.

از طرفی استخدام افراد غیرماهر ریسک شما و نارضایتی مشتری را نیز به دنبال دارد و تاثیر مخربی بر کارتان می گذارد. به عنوان مثال بخش عمده ای از مشتریان کافی نت ها و تایپ و تکثیرها دانشجو هستند و در صورتی که کارشان را به درستی انجام ندهید و خدمات مناسب به آن ها ارایه نکنید تاثیر بسیار بدی بر میزان درآمد شما خواهد گذاشت.

شاید یکی از این اثرات مخرب تبلیغات سوئی باشد که مشتریان در ازای انجام نادرست یا ناقص کارشان از کسب و کار شما می کنند و … (قبلا در خصوص تاثیر تبلیغات دهان به دهان بر شغل کافی نت و تایپ و تکثیر مطلبی در کافی چاپ نوشته ام که احتمالا مطالعه آن خالی از لطف نیست).

شما بایستی با استخدام افراد مناسب و پرداختن حقوق و مزایای خوب و متناسب با توانایی شان کارایی مجموعه تان را به خوبی بالا ببرید و در عین حال فراموش نکنید که باید با تبلیغات و بازاریابی مناسب به اندازه کافی نیز کار پیدا کنید تا همواره کارهایی برای انجام داشته باشند.

به این نکته توجه کنید که همانگونه که قبلا نیز بارها بیان کرده ام شاید مهم ترین وظیفه یک صاحب کافی نت یا تایپ و تکثیر تبلیغات و بازاریابی خوب و موثر محصولات و خدمات خود باشد و گرنه محکوم به شکست است.

عدم توجه به امور مشتریان

احتمالا این سخن را بارها شنیده اید که مشتریان شما قلب تپنده کسب و کار شما هستند و در صورتی که در رفع و رجوع امور آن ها به خوبی نکوشید و رضایت و وفاداری آن ها را جلب نکنید راه به جایی نخواهید برد.

عدم توجه به امور مشتریان از اشتباهات مهم صاحبان کافی نت و تایپ و تکثیرها

یک کسب و کار خوب تنها یک بنگاه ارایه دهنده محصولات و خدمات نیست بلکه علاوه بر ارائه محصولات و خدمات خوب و حتی عالی باید به سایر جنبه ها و زوایایی پنهان رفتار با مشتری نیز توجه کنید.

مشتریان علاوه بر ارائه محصولات و خدمات خوب و انجام درست کارهایشان انتظار دارند که با آن ها برخورد مناسبی داشته باشید، با آن ها با احترام رفتار کنید، خوش قول باشید، در صورت نیاز رعایت حال آن ها را بکنید، گاه به آن ها تخفیف هایی ارائه کنید و در کل تمامی جنبه های رفتار انسانی را به خوبی رعایت کنید.

البته باید این کار را به شکلی انجام دهید که مشتری را به سمت سوء استفاده سوق ندهد. اگر مشتری چنین رفتاری دارد قطعا علت آن خودتان هستید و باید آن را در رفتار و یا ویژگی ها و نواقص فردی و اجتماعی خود جستجو کنید.

علاوه بر اینکه خودتان این موارد را باید رعایت کنید باید به همکاران و پرسنل خود نیز این اصول را آموزش دهید و همواره به آن ها این موارد را گوشزد کنید تا به بهترین شکل ممکن در مجموعه تان رعایت گردد.

جمع بندی

در این مقاله به چند مورد از اشتباهات صاحبان کافی نت ها و تایپ و تکثیر هنگام مدیریت کسب و کار خود اشاره نمودم البته باید به این موضوع نیز اشاره کنم که اینها به تنهایی نمی تواند تمام اشتباهات و نواقص یک کارفرما در این شغل ها باشد بلکه اشتباهات مهلک بسیار زیادی وجود دارد که در صورت عدم آگاهی از آن ها و تلاش برای رفع شان قطعا ضربات جبران ناپذیری به شما و کارتان وارد خواهد آمد.

در صورتی که شما نیز مواردی را می شناسید یا مسائلی را تجربه کرده اید که به اینگونه شغل ها آسیب می زند و آن ها را از رشد و توسعه باز می دارد و فکر می کنید می تواند برای دوستان و همکاران دیگر نیز مفید واقع شود حتما آن ها را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید. ما و سایر دوستان و همکاران خوشحال می شویم از دانش و تجربه شما نیز استفاده نماییم.

در بخش محصولات وبسایت نیز در خصوص استخدام و توسعه کسب و کار و … آموزش ها بسیار خوب دیگری نیز وجود دارد که در صورت تمایل می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

طبق ماده 12، 26 و 30 قانون نظام صنفی کشور فردی که اقدام به راه اندازی کافی نت می نماید باید مجوز دریافت کند و مرجع صدور پروانه کسب نیز اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه در شهر مذکور اتحادیه های همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشند.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

2 Comments

  1. حسن هاتفی

    سلام حسابداری به چه کار یک کافی نت دار میاد وقتی که کل دخل یک کافی نت ثابت هست و از 500 تا دو سه تومن حداکثر تغییرات داره؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام ما زمانی می تونیم برای توسعه یک کسب و کار و افزایش سود و درآمدزایی برنامه ریزی کنیم که بدونیم در کسب و کارمون دقیقا داره چه اتفاقی می افته و اون موقع هست که حساب و کتاب دخل و خرج اهمیت زیادی پیدا می کنه و بدون یک سیستم حسابداری مدون هم مشکل هست که بشه تمامی هزینه ها و درآمد رو به خوبی محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. هر چند به صورت دستی این امر امکان پذیره و به سادگی قابل انجام نیست و امکان اشتباه هم زیاد هست که عملا اعتبار محاسبات رو زیر سوال می بره.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *