09228146009

راهنمای جامع خرید دستگاه کپی (تشخیص دستگاه استوک اورجینال از فیک)

مقالات آموزشی تایپ و تکثیر
تحریریه کافی چاپآوریل 17, 2022

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

راهنمای جامع خرید دستگاه کپی (تشخیص دستگاه استوک اورجینال از فیک)

فرض کنید برای اولین بار یک دستگاه کپی را خریداری نموده اید و به زودی متوجه می شوید که با کلی مشکل در کار با آن روبرو هستید، گیر کردن مداوم کاغذ، کیفیت نامناسب کپی و پرینت، دیر آماده شدن دستگاه در لحظه روشن کردن، معطل شدن بیش از حد مشتری و بسیاری دردسرهای دیگر …

اما به راستی چرا چنین اتفاقی می افتد؟ مگر نه این است که دستگاهی که تازه خریداری شده باید از کیفیتی بسیار خوب برخوردار باشد؟

  • آیا دوست دارید که با خواندن تنها یک مقاله از این دردسرها جلوگیری شود؟

همچنین ضمن این مقاله به سوالات زیر نیز پاسخ خواهیم داد:

  • دستگاه کپی استوک چیست و با چه معیارهایی می توان یک دستگاه فتوکپی را استوک خطاب کرد؟
  • چگونه می توان یک دستگاه کپی استوک اورجینال را از دستگاه فتوکپی استوک فیک تشخیص داد؟

در این مقاله قصد دارم راهنمای جامع و 0 تا 100 خرید دستگاه کپی را ارئه نمایم و نکاتی را که لازم است هنگام خرید دستگاه کپی بدانید به صورت کامل بررسی کنم.

در ادامه نکاتی در خصوص خرید دستگاه کپی بیان خواهم کرد که در صورت اطلاع و توجه به آنها، می توانید از بودجه خود حداکثر استفاده را برده و بهترین مدل دستگاه را با توجه به نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

این نکات و راهنمای ارائه شده در این نوشتار به شما کمک خواهد که اشتباهات حین خرید دستگاه کپی را مرتکب نشوید و از بسیاری مشکلات و دردسرهای بعدی جلوگیری شود. پس در صورتی که شما هم می خواهید این نکات را بدانید در ادامه این مقاله از وب سایت کافی چاپ با من همراه باشید.

همچنین توجه کنید که این راهنما برای خرید دستگاه های کپی سرعت بالا نگارش شده است و مناسب خرید دستگاه برای تایپ و تکثیرها، مراکز چاپ دیجیتال، چاپخانه ها، دانشگاه ها و مراکز با حجم کار بالا می باشد ولی برای خرید دستگاه های کپی کوچک خانگی و شرکت ها و سازمان های با حجم کار پایین مناسب نیست. در مکان های با حجم کار پایین بهتر است با توجه به نیاز نسبت به خرید دستگاه اقدام شود.

نکته دیگر اینکه ممکن است برخی از تجهیزات یا لوازمی که در متن از آن ها نام برده شده در برخی از دستگاه ها به کلی وجود نداشته باشد و یا کاملا متفاوت باشد. پس به اینکه هم باید توجه کنید که این متن به صورت کلی نوشته شده و وارد جزئیات کار دستگاه های برندهای مختلف و قطعات آن ها نشده ام.

انواع دستگاه های کپی

دستگاه فتوکپی دستگاهی است که از سند یا تصاویر بصری بر روی کاغذ کپی تهیه می‌کند (ویکیپدیا).

دستگاه های کپی انواع مختلف ایستاده، رومیزی و پایه دار دارند. این دستگاه ها اندازه های مختلفی دارند و شما بسته به فضای کار خود باید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

این دستگاه ها دارای انواع سیاه و سفید و رنگی، جوهرافشان و لیزری هستند. برخی دستگاه های کپی چند کاره بوده و علاوه بر کپی کار های اسکن، پرینت و فکس را نیز انجام می دهند (به این نکته باید توجه کرد که در دستگاه های کپی جدید و بخصوص دستگاه های ایستاده و بزرگتر که مدنظر ما می باشد همه چهار امکان کپی، پرینت، اسکن و فکس وجود دارد و مزیت خاصی محسوب نمی شود).

همچنین برخی از این دستگاه ها آپشن های بیشتری مانند منگنه زدن، فنری، پانچ و… را نیز دارند که معمولا با افزودن یک فینیشر این قابلیت های به دستگاه اضافه می شود. مثلا افزونه فینیشر منگنه کن می تواند برای منگنه اسناد، جزوات و … به دستگاه الحاق شود.

در دسته بندی دیگر دستگاه ها به دستگاه های نو (آکبند) و استوک (به نوعی دست دوم) تقسیم می شوند و به دلیل اهمیت این امر در ادامه به بررسی بیشتر این دستگاه ها می پردازیم. قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که دستگاه های کپی از لحاظ نو یا دسته دوم بودن چه انواعی دارند.

انواع دستگاه های کپی از لحاظ نو یا دست دوم بودن

دستگاه های کپی از لحاظ نو یا دست دوم بودن (که اصطلاحا به آن ها استوک گفته می شود) به چند دسته تقسیم می شوند.

دستگاه های کپی نو یا آکبند

این دستگاه ها دستگاه های کپی هستند که توسط خریدار به صورت مستقیم از کارخانه یا نمایندگی آن خریداری می شود و هنوز از آن استفاده نشده است و به اصطلاح آکبند هستند.

بایستی به این نکته توجه کرد که این دستگاه ها به علت قیمت بالا (تفاوت زیاد ارزش ریال در برابر دلار) معمولا به کشور ما وارد نمی شوند و دستگاه های که در اکثر خدمات چاپ، تایپ و تکثیرها و چاپخانه ها استفاده می شود دستگاه های استوک هستند.

دستگاه های کپی استوک (دست دوم یا سوم)

استوک (Stock) در زبان انگلیسی به کالاهای ذخیره و یا موجود در انبار اطلاق می گردد ولی در زبان فارسی این اصطلاح برای انواع کالاهای دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد.

در کشورهای اروپایی و آمریکا و برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن کالاهای استوک الزاما کارکرده و دست دوم نیستند بلکه ممکن است طی شرایطی خاص کالاهای آکبند و نو نیز در گروه کالاهای استوک قرار گیرند.

استوک در نظرگرفتن یک دستگاه بیشتر بر روی قیمت آن تاثیر گذار است و اگر شرایط خاصی اتفاق بیفتد کالا استوک محسوب شده و از قیمت آن به میزان زیادی کاسته می شود.

به عنوان مثال در برخی کشورهای اروپایی اگر از زمان تولید کالا (که معمولا دارای 5 سال خدمات پس از فروش است) یک سال بگذرد و دستگاه به فروش نرسد با وجود آن که دستگاه آکبند است تا حد زیادی از قیمت آن کاسته شده که حتی ممکن است در برخی موارد این کاهش قیمت به میزان 70 درصد نیز باشد.

در برخی موارد مرجوع شدن کالا توسط مشتری این شرایط را بوجود می آورد و سبب استوک شدن و کاهش زیاد قیمت آن می شود و بسیاری موارد مشابه دیگر …

با توجه به این توضیحات بهتر است به تعریف دستگاه های کپی استوک به پردازیم و به عبارت بهتر این موضوع را بررسی کنیم که دستگاه کپی استوک چیست؟

دستگاه های استوک اروپا

همانگونه که بیان کردیم در کشورهای اروپای و همچنین آمریکا فروش و تعمیرات دستگاه های کپی به صورت انحصاری و و توسط نمایندگان رسمی شرکت ها تولید کننده دستگاه ها انجام می شود. به محض این که مدل جدیدتری توسط شرکت سازنده تولید می گردد شرکت در یک بازه زمانی از پیش تعریف شده خدمات و پشتیبانی خود و تامین قطعات برای دستگاه های قدیمی تر را محدود کرده و آن را به اطلاع کاربران می رساند.

همچنین نمایندگان شرکت با ارائه برخی پیشنهادها و تخفیف های ویژه مشتریان را ترغیب به تعویض و جایگزینی با دستگاه ها با مدل جدیدتر می نمایند.

پس از جایگزینی، این دستگاه های کارکرده و قدیمی توسط شرکت و نمایندگی های آن جمع آوری شده و بعد از بازدید مجددا سرویس شده و قطعات معیوب آن ها تعویض و ایرادات آن ها توسط نمایندگی رسمی رفع می شود و جهت فروش به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه ارسال می شوند.

به این دستگاه ها که سرویس و تعویض قطعات آن ها توسط شرکت سازنده و نمایندگی های رسمی آن انجام می شود اصطلاحا دستگاه فتوکپی استوک گفته می شود.

به عبارت دیگر دستگاه های کپی استوک دستگاه هایی هستند که توسط یک فرد، شرکت یا سازمان در برخی کشورهای آسیایی، کشورهای اروپایی و یا آمریکا خریداری و مورد استفاده قرار گرفته اند و با تمام شدن مدت زمان گارانتی یا زمان مندرج در قرارداد فروش به مشتری مدل ها و دستگاه های جدیدتر توسط شرکت سازنده پیشنهاد می گردد و دستگاه های مذکور توسط شرکت سازنده جمع آوری می شود.

به صورت کلی در دستگاه های کپی هر قطعه ای عمر مفید و تعریف شده ای دارد که در جداولی درج شده اند و تکنسینهای فنی شرکت معمولا منتظر خرابی دستگاهها نمی مانند و هر کدام از قطعات را بهنگام یا قبل از تمام شدن عمر آن تعویض می نمایند.

پس از پایان گارانتی یا قرارداد و جمع آوری آن ها اکثر قطعه های معیوب تعویض و مورد بازبینی و سرویس اساسی قرار می گیرند و همراه با یک سری مواد مصرفی نو (معمولا قطعات، درام و تونر) آماده فروش به سایر کشورها تحت عنوان دستگاه استوک یا کارکرده آماده می گردند.

در بازار ایران در دستگاه های کپی ما دو نوع دستگاه استوک (یا دست دوم) داریم: یکی دستگاه استوک اروپا و دیگری دستگاه های ایران کار که متاسفانه برخی مواقع به نام استوک به مشتریان فروخته می شوند (البته بهتر و درست تر است که این دستگاه ها را دست سوم بنامیم).

همچنین باید به این نکته هم توجه کرد که دستگاه های استوک اروپا هم دو نوع هستند.

  • دستگاه های کپی استوک بازسازی شده توسط شرکت سازنده یا نمایندگی های مجاز آن

اینگونه دستگاها در حد دستگاه فتوکپی نو و آکبند می باشند یعنی تمامی قطعات اساسی و مصرفی آنها بازبینی و تعویض می شوند و از لحاظ کیفیت در حد دستگاه های کپی نو و آکبند بوده و گزینه بسیار خوبی برای خرید می باشند. این دستگاه های استوک افت قیمت بسیار زیادی نسبت به دستگاه نو دارند و کیفیت آن ها بسیار بالا و در حد آکبند است و هنگام کار مشکلی برای کاربر ایجاد نمی کنند و دردسری ندارند.

  • دستگاههای فتوکپی استوک مزایده ای

این نوع دستگاه ها دستگاه هایی هستند که به صورت عمده و به شکل مزایده به فروش می رسند و دلالان این نوع دستگاها را خریداری کرده و به کشورهای دیگر به خصوص جهان سوم ارا ئه و ارسال می کنند. معمولا خرید این نوع دستگاه های کپی شانسی و 50-50 می باشد و خرید آن ها به دلیل ریسک هایی که برای خریدار دارد، توصیه نمی شود.

انواع دستگاه های فتوکپی استوک از لحاظ اروپایی و آمریکایی بودن

دستگاه های استوک اروپا

دستگاه های استوک اروپایی معمولا با برق 220 ولت کار می کنند و هنگام استفاده از این دستگاه ها نیازی به استفاده از ترانس های تبدیل نیست. همچنین این دستگاه ها مشکلی از لحاظ تامین قطعات و مواد مصرفی ندارند.

دستگاه های استوک آمریکایی و ژاپنی

این دستگاه ها معمولا با برق 110 ولت کار می کنند و برای استفاده از آن ها در ایران نیاز به ترانس های تبدیل 220 به 110 است که معمولا همراه این دستگاه ها یک ترانس هم هست و مشکل خاصی (حداقل در مدتی که من با این دستگاه ها کار کرده ام) در این خصوص نیست هر چند ممکن است بعد از چندین سال این ترانس ها کارایی خود را از دست بدهند و نیاز به تعویض آن ها باشد که حداقل من تاکنون چنین موردی را مشاهده نکرده ام.

البته اگر مشکل اساسی و ایراداتی برای قطعات خاص این دستگاه ها مانند لامپ اسکنر یا هیتر پیش بیاید آنگاه پیدا کردن قطعات سازگار با برق 110 ولت مقداری سخت است.

یک نکته مهم که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که معمولا دستگاه های استوک آمریکایی نسبت به دستگاه های اروپایی کم کار تر بوده و تعداد کپی و پرینت کمتری با آن ها زده شده و کانتر آن ها پایین تر است.

نکته: برای تشخیص و اطمینان از 110 یا 220 ولت بودن دستگاه باید مشخصات توان مصرفی را که روی برچسب سریال نامبر موجود است بررسی کرد زیرا در بسیاری مواقع این دستگاه ها دارای ترانس تبدیلی در داخل دستگاه بوده و ترانس همراه به صورت خارجی ندارند.

مزایای دستگاه های استوک

خرید دستگاه کپی استوک نسبت به دستگاه فتوکپی نو می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره می نماییم:

  • قیمت بسیار مناسب در مقایسه با دستگاه کپی آکبند

معمولا دستگاه های فتوکپی استوک نسبت به دستگاه های آکبند 20 تا 50 درصد ارزان تر بوده و این اختلاف قیمت در حالی است که کیفیت قطعات، سلامت و کارایی دستگاه استوک در حد دستگاه نو می باشد.

همین تفاوت قیمت و در عین حال کیفیت مهمترین عامل اقبال این دستگاه هاست. بطویکه کاربر می تواند یک دستگاه کپی استوک را که متناسب با نیازهای خود و همچنین با بودجه بسیار کمتر خریداری کنید.

  • کیفیت بالا

دستگاه های استوک وارداتی از کشورهای اروپایی و آمریکا یا آسیایی مانند ژاپن در کشور مبداء توسط نمایندگان رسمی شرکت سازنده سرویس و قطعات و مواد مصرفی آن ها با قطعات و موارد مصرفی اورجینال جایگزین می شود. همچنین این دستگاه ها از پشتیبانی نمایندگان شرکت سازنده نیز برخوردار هستند.

با توجه به سرویس کامل و اورجینال بودن قطعات، کیفیت دستگاه های فتوکپی استوک کاملا مشابه با دستگاه آکبند بوده و از لحاظ کارایی و کیفیت تفاوت چندانی با آن ها ندارند.

  • تعمیر و نگهداری منظم و اصولی توسط شرکت سازنده

در کشورهای اروپایی و آمریکا و برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن همزمان با خرید دستگاه، خدمات و پشتیبانی آن نیز خریداری می شود و شرکت موظف است در مدت زمان قرارداد خدمات پس از فروش و پشتیبانی کامل از دستگاه به عمل آورد و ضمن بازدیدهای دوره ای (همانند دستگاه های کارتخوان در ایران) در صورت نیاز قطعاتی که عمر آن ها تمام شده یا معیوب هستند را تعویض و سرویس کند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که این خدمات مواد مصرفی و تونر را شامل نمی شود.

  • گارانتی و پشتیبانی معتبر

در ایران نیز اگر دستگاه استوک را از شرکت معتبری خریداری نمایید معمولا خدمات نگهداری و تعمیرات این دستگاه های کپی مطابق قراردادهایی توسط شرکت مذکور انجام می گیرد. می توان گفت زمانی که شما این دستگاه های کپی را می خرید تا حدودی خیالتان راحت است و با اطمینان می توانید به استفاده از دستگاه بپردازید.

معمولا شرکت های معتبر بسته به برند، مدل و قیمت دستگاه، دستگاه را از لحاظ مدت زمان (مثلا 6 ماه، یک سال، 18 ماه و …) یا کنتور دستگاه ( تعداد برگ های کپی و پرینت مثلا ده هزار، بیست هزار یا بیشتر) گارانتی می نمایند ولی این گارانتی معمولا شامل مواد مصرفی و تونر (جوهر مصرفی دستگاه) نمی شود.

معایب دستگاه های استوک

استوک فیک

بزرگترین عیب دستگاه های استوک، استوک نبودن آن هاست!!! بله درست است ممکن است دستگاهی از یک شرکت، اداره، بانک یا سازمان یا فروشنده رده چندم در یک کشور توسعه خریداری شده باشد اما این کار به جای اینکه توسط شرکت سازنده و نمایندگان رسمی آن انجام شده باشد توسط دلالان و افراد سودجو صورت گرفته باشد.

به علت تفاوت زیاد قیمت ارز در کشورهای جهان سوم با ارز جهانی دلار دستگاه های استوک بازار بسیار گرمی در کشورهای جهان سوم دارد و همین امر سبب شده است که دلالان و افراد سودجو اقبال زیادی به این بازار نشان دهند و با خریداری دستگاه های کپی از شرکت ها و سازمان ها بدون انجام سرویس و تعمیرات اصولی و اساسی آن ها را به کشورهای جهان سوم ارسال و تحت عنوان استوک اورجینال به فروش برسانند.

عرضه دستگاه های ایران کار تحت عنوان استوک در ایران

در ایران نیز افراد سودجو به علت عدم آگاهی خریداران دستگاه های دست چندم که از آن ها کار زیادی کشیده شده و اوراق شده اند را مجددا سرویس کرده و تح عنوان استوک اروپا به فروش می رسانند.

دستگاه های ایران کار

دستگاه های ایران کار دستگاه هایی هستند که در ایران توسط یک کاربر (شرکت، سازمان، تایپ و تکثیر، کافی نت، چاپخانه و …) خریداری و چند سال مورد استفاده قرار گرفته اند. سپس توسط تعمیرکاران و دلال ها از کاربر ایرانی مجددا خریداری و در ایران سرویس شده اند و بفروش می رسند.

یک دستگاه ایران کار عموما دستگاهی است که حسابی از آن کار کشیده شده، دستگاه درب و داغون شده، قطعات آن در اثر کار زیاد به کلی فرسوده و مستهلک شده و سپس یک سرویس کلی روی آن انجام و برای فروش مجدد آماده شده است به عبارت دیگر این دستگاه ها معمولا دستگاه هایی هستند که به شدت از آن ها کار کشیده شده و به اصطلاح اوراق شده اند.

اینگونه دستگاه ها دست سوم بوده و نمی توان به آن ها عنوان استوک داد. سپس کاربران و صاحبان چنین دستگاه هایی با خرید یک دستگاه استوک جدید یا خرید دستگاه های مدل بالاتر دستگاه قدیمی را با قیمت پایین به سرویس کاران یا دلالان می فروشند.

خرید این دستگاه ها به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود زیرا اولا نمی توان به راحتی و بدون دردسر از آن ها استفاده کرد و دائما در هنگام کار گیر می کنند و مشکلات متعددی ایجاد می کنند و دوما هزینه تعمیر و نگهداری آن ها بسیار بالاست و قطعات آن ها مداوام خراب می شود و باید به صورت دایم برای سرویس و روبراه کردن این دستگاه ها هزینه های اضافی انجام داد.

نکته مهم: در برخی موارد دستگاه استوک اروپا توسط فرد، شرکت یا سازمانی خریداری و مورد استفاده قرار گرفته که تیراژ و میزان کار آن پایین بوده و در مدت زمان استفاده کار آنچنانی با آن انجام نشده است. در صورتی که بتوانید چنین دستگاه های کم کاری پیدا کنید با شرط سالم بودن قطعات، نداشتن عیب اساسی و روبراه بودن دستگاه می توانید به چنین دستگاه هایی اعتماد کنید. کارایی این گونه دستگاه ها معمولا در حد همان دستگاه های استوک اروپا هستند.

نکته بسیار مهم: نباید گول قیمت دستگاه های ایران کار را بخورید.

معمولا یک استانداردکلی قیمت گذاری در خصوص دستگاه های دست دوم و سوم وجود دارد.

برای درک بهتر این روال قیمت گذاری دستگاه فتوکپی نو و آکبند را در نظر بگیرید قیمت دستگاه هر چند باشد خریدار در زمان خرید دستگاه استوک 30 درصد آن مبلغ پرداخت را پرداخت می کند و اگر دستگاه مورد نظر ایرن کار باشد (یعنی از آن به شدت کار کشیده شده باشد و در ایران سرویس و مجدد به فروش برسد) خریدار 30 درصد قیمت دستگاه استوک را پرداخت می کند.

البته توجه کنید که این قاعده یک قاعده کلی است، بیشتر در کشورهای توسعه یافته و در بازارهای باثبات و اقتصادهای درست کاربرد دارد و همواره درست نیست. در کشور ما معمولا هزینه حمل و هزینه های گمرکی یک دستگاه به مراتب بیشتر از قیمت خود دستگاه استوک است. از طرفی به علت نوسانات زیاد قیمت ارز از سال 96 به بعد خیلی نمی توان روی چنین قاعده ای حساب کرد.

اما یک نکته بسیار مهم در این خصوص وجود دارد و آن اینکه نباید گوگل قیمت پایین دستگاه را خورد. زیرا اگر دستگاهی کم کار باشد فروشنده حاضر نمی شود آن را با اختلاف قیمت زیادی نسبت به دستگاه استوک اروپا بفروشد و از قدیم هم گفته اند هر گرانی به علت و هر ارزانی هم به حکمت (هر چند همین ضرب المثل هم با توجه به شرایط امروز جامعه چندان محلی از اعراب ندارد).

اصطلاحات مهم در خصوص دستگاه های کپی

تعداد کپی متوالی: این معیار بیان کننده توانایی و قابلیت دستگاه برای کپی کردن نسخه های متعدد و متوالی از یک برگ می باشد. معمولا در دیتاشیت دستگاه های کپی این مقدار بیان شده که یک دستگاه به چه تعداد می تواند بدون مشکل و کاهش کیفیت و پایین آمدن کارایی از یک برگ کپی های متعددی بزند.

سرعت دستگاه (سرعت کپی): تعداد کپی هایی که یک دستگاه می تواند به صورت متوالی از یک برگ در هر دقیقه بزند سرعت دستگاه گویند.

حداکثر چاپ ماهیانه: حداکثر چاپ ماهیانه یکی از معیارهای مهم در دستگاه های کپی بوده و نشان می دهد که یک دستگاه بدون کاهش کارایی و کیفیت حداکثر چه تعداد کپی در هر ماه می تواند بزند. این عدد معرف نهایت قدرت دستگاه برای کارهای متوالی و سنگین است.

این عدد معرف نهایت توان دستگاه برای کارهای متوالی و سنگین است. مقدار چاپی که هر دستگاه کپی به صورت ماهانه می‌تواند انجام دهد یک عدد استاندارد، تعیین‌شده و مشخص است که در دفترچه راهنمای دستگاه درج شده است.

چاپ دورو: چاپ دو رو نشان دهنده توانایی دستگاه برای چاپ به شکل پشت و رو بوده و اگر دستگاه این قابلیت و توانایی را نداشته باشد باید صفحات را اول به ترتیب صفحات فرد کپی یا پرینت نمود و سپس همین دسته صفحه را پشت و رو کرده و صفحات زوج را کپی یا پرینت کنید.

فیدر یا تغذیه کننده اتوماتیک کاغذ (ADF): فیدر یکی از کاربردی ترین امکانات دستگاه های کپی می باشد. در صورتی که یک دستگاه دارای فیدر باشد به راحتی می توانید کاغذ را به صورت دسته ای در فیدر قرارداده و به کپی و اسکن آن ها چه به صورت تک رو و چه پشت و رو بپردازید.

دستگاه کپی اگر فیدر نداشته باشد کاربر ناچار است برای گرفتن اسکن و یا کپی برگه های کاغذ را یکی یکی روی شیشه دستگاه بگذارد و این امر موجب اتلاف وقت زیادی می شود.

تعداد و حجم کاست دستگاه کپی: کاست یکی از قسمت ها و لوازم دستگاه‌های کپی است که کاغذهای مورد نیاز دستگاه داخل آن قرار می‌گیرند.

زمان لازم برای شروع به کار دستگاه و آماده شدن برای ارسال پرینت یا گرفتن کپی: هر دستگاه از لحظه روشن شدن تا زمانی که برای اولین کپی آماده شود نیازمند مدت زمانی است که به آن زمان گرم شدن می گوییم. همچین مدت زمان گرم شدن و آماده شدن برای کپی از حالت استندبای تا آماده به کار نیز از همین جنس است اما معمولا این زمان از زمان روشن شدن و آماده شدن کمتر است.

طبیعتا هر چه این دو زمان کمتر باشد بهتر است و کاربر و مشتری زمان معطلی کمتری خواهد داشت. حتی در مواردی که دفاتر مختلفی در کنار هم در یک منطقه موجود است ممکن است مشتری برای فرار از همین زمان (و معطلی ناشی از آن) دفتر شما را ترک و به همسایه ها و همکاران تان مراجعه کند.

معمولا هر چقدر دستگاه بزرگتر باشد این زمان بیشتر است و تقریبا تمامی دستگاه های جدید زمان نسبتا زیادی برای آماده شدن لازم دارند. این زمان معمولا (حداقل در دستگاه هایی که من با آن ها سروکار داشته ام) در دستگاه های سیاه و سفید از دستگاه های رنگی بیشتر است. لذا بهتر است که به محض وارد شدن به مغازه دستگاه سیاه و سفید خود را روشن نمایید تا آماده به کار باشد.

معیارهای انتخاب دستگاه کپی

قبل از تصمیم گیری به خرید یک دستگاه از یک برند خاص دستگاه فتوکپی باید معیارهایی را در نظر بگیرید و آن ها را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کنید و و نهایتا با توجه به جمیع آن ها دستگاه مدنظر خود را انتخاب کنید. اگر انتخاب تان بر مبنای تحقیق و حساب و کتاب درست باشد از هدر رفت هزینه و سرمایه جلوگیری می شود و در عین حال دستگاه خریداری شده با توجه به حجم و زمینه کارتان بیشترین بازدهی را برای شما در برخواهد داشت.

حتما به این نکته توجه کنید که خرید بدون تحقیق کافی ممکن است به نتایج نامناسبی به دنبال داشته باشد لذا باید همه جوانب را در نظر بگیرید و به خوبی بررسی کنید.

بودجه

بودجه تان چقدر است؟ چقدر می توانید برای یک دستگاه هزینه کنید؟ اگر مبلغی نقدی دارید و می توانید مبالغی را هم به صورت اقساط ماهیانه بپردازید آن مبلغ چقدر است؟

آیا اساسا شرکت یا فروشگاه مطمئنی وجود دارد که شرایط اقساطی هم داشته باشد؟ یا اینکه بایستی تمام مبلغ دستگاه را به صورت نقدی بپردازید؟

سرعت دستگاه کپی

سرعت بیشتر دستگاه کپی سبب صرفه جویی در زمان و انجام سریعتر کار می شود البته این موضوع فقط زمانی باید یک عامل کلید در نظر گرفته شود که توجیه کافی هم وجود داشته باشد. پرینت یک جزوه یا 4 صفحه شناسنامه و کارت ملی و … توجیهی برای خرید یک دستگاه سرعت بالا نیست. زمانی باید توقع خرید یک دستگاه سرعت بالا داشته باشید که کار کافی و تیراژ داشته باشید تا خرید چنین دستگاهی توجیه داشته باشد.

حداکثر چاپ ماهیانه دستگاه فتوکپی

این معیار را در بخش قبل تعریف کردیم. شاید این معیار معیاری باشد که بیشتر از سرعت باید به آن دقت کرد. این موضوع زمانی اهمیت می یابد که شما با چاپ های سنگین و تیراژ سروکار دارید و باید کارهای زیادی انجام دهید.

این توانایی دستگاه به همراه سرعت آن تاثیر زیادی در انجام و تحویل به موقع کار دارد.

قبل از خرید دستگاه حتما بایستی میزان کار خود را بررسی و برآورد کنید که به صورت ماهانه چه میزان کار خواهید داشت تا براساس آن تصمیم بگیرید که چه دستگاهی و یا چه سرعت و قدرتی خریداری نمایید که نیاز شما را برآورده سازد.

برند و مدل دستگاه کپی

برای انتخاب برند و مدل دستگاه کپی باید مسائل مختلفی را مدنظر قرار داد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

وجود نمایندگی، سرویس کار ماهر و متخصص، فراوانی تجهیزات و موارد مصرفی در شهر یا منطقه مورد نظر

یکی از معیارهایی که برای انتخاب برند و مدل جهت خرید دستگاه کپی باید مدنظر قرار دهید وجود شرکت های معتبر، نمایندگی رسمی، سرویس کار ماهر، در دسترس بودن لوازم جانبی و مواد مصرفی در منطقه و شهر محل کار است. فرض کنید شما از برند توشیبا خوشتان می آید و یک دستگاه توشیبا 555 خریداری کرده اید اما بعد از مدتی مشکلی برای دستگاه پیش می آید و سرویس کارهایی هم پای دستگاه می آوردید ولی آن مشکل به طور کامل حل نمی شود و همواره درگیر خرابی هستید.

در این حالت بهره وری و کیفیت کارتان به شدت پایین می آید در صورتی که اگر ابتدا به این موضوع فکر کرده باشید و تحقیق کافی کرده باشید چنین مشکلاتی پیش نمی آید.

بدتر اینکه دستگاهی خریداری کرده اید ولی در هنگام خرابی متوجه می شوید که سرویس کاری در شهر محل کار برای آن دستگاه وجود ندارد و باید صبر کنید تا از شهری دیگر سرویس کار بیاید و دستگاه را سرویس و تعمیر کند. در این حالت ممکن از چندین روز، چندین هفته یا حتی چند ماه دستگاه بخوابد و از طرفی باید هزینه رفت و برگشت فرد را نیز بپردازید.

یا تونر دستگاه تان تمام شده و برای یک تونر چند روز معطل می شوید و دستگاه تان عملا می خوابد.

پس یکی از معیارهایی که باید هنگام انتخاب برند و مدل در نظر بگیرید وجود نمایندگی، سرویس کار ماهر و متخصص، فراوانی تجهیزات و مواد مصرفی در شهر یا منطقه محل دفترتان است. توجه به این موضوع به میزان زیادی از بروز مشکلات و هزینه اضافی جهت سرویس و نگهداری دستگاه می کاهد.

هزینه سرویس، نگهداری و لوازم جانبی

هزینه سرویس و نگهداری و لوازم جانبی دستگاه ها با هم متفاوت است. به عنوان مثال اگر تجربه کار با دستگاه های کنون مانند IR7105 یا IR105 را داشته باشید می دانید که این دستگاه ها در صورتی که استوک اورجینال و تمیز و مرتب باشند مثل بولدوزر کار می کنند و تنها کاری که باید در بازه زمانی سرویس سالیانه از یک سال به سال دیگر انجام دهید این است که سیم شارژهای دستگاه را تمیز کنید و آخورش را پر کاغذ کنید و از کار آن لذت ببرید.

هزینه مواد مصرفی مانند تونر، هات و سیم شارژ در این دستگاه چندان نیست ولی اگر برای درام دستگاه کنون مشکلی پیش بیاید آنگاه باید هزینه زیادی برای آن بپردازید.

هزینه های سرویس و نگهداری و همچنین لوازم جانبی برای دستگاه ها و برندهای مختلف متفاوت است و شما باید مجموعه ای از معیارها را برای خرید در نظر بگیرید.

به عنوان مثال هزینه درام دستگاه های توشیبا نسبت به کنون بسیار کمتر است ولی هزینه سرویس آن ها بسیار بیشتر است. در دستگاه های توشیبا در کوچکترین کارها باید سرویس کار خبر کنید و انواع مشکلات مانند شکستن ناخنک، مشکل کاغذکش و … به وفور برای آن ها پیش می آید ولی در دستگاه کنون چنین مشکلاتی بسیار کمتر است.

هزینه مواد مصرفی

مواد مصرفی مواردی مانند تونر، بلید، هات، ناخنک، چیپست (دستگاه های رنگی)، سیم شارژ و سایر قطعات و تجهیزات است. هنگام تصمیم گیری و انتخاب جهت خرید دستگاه بایستی به مواد مصرفی و هزینه های آن ها توجه کرد.

این نکته حائز اهمیت است که محاسبه کنید هر دستگاه به صورت ماهانه (و سالیانه) و با توجه به برآورد شما در خصوص حجم کار، تیراژ و تعداد کارتان چه مقدار هزینه مواد مصرفی دارد. سپس برندهای مختلف را با هم مقایسه و بهترین و بهینه ترین مدل ها از این لحاظ را استخراج نمایید.

در نتیجه باید تمامی مواد و جنبه ها را در نظر بگیرید و بر مبنای یک دید کلی تصمیم بگیرید. می توانید جدولی مانند جدول زیر تشکیل دهید و هزینه ها را محاسبه و در آن وارد کنید و نهایتا هزینه های ماهیانه و سالانه را بدست آورید.

آیتمدوره خریدهزینه
ست کامل تونرسالانه یا ماهیانه
تعویض درامدو ساله، سه ساله و …
جدول بررسی و برآورد هزینه لوازم مصرفی دستگاه کپی

بسیاری از دوستان و همکاران بیشترین حساسیت را به مصرف تونر دارند در حالی که هزینه های مواد مصرفی یک دستگاه تنها به تونر محدود نمی شود بلکه تونر بیشتر به چشم می آید.

به این نکته توجه کنید که همیشه خرید دستگاه های بزرگتر و پرقدرت تر به معنای بهره وری بیشتر نیست به چند دلیل:

  • اینگونه دستگاه های قیمت بالاتری دارد و شما بایستی هزینه بیشتری بپردازید. در بلند مدت هم افت قیمت اینگونه دستگاه ها بیشتر است.
  • لزوما دستگاه بزرگتر و پرقدرت تر به معنای بهره وری و کار بیشتر و بهتر نیست. ممکن است شما مثلا در یک منطقه دانشجویی باشید و تعداد دفاتر زیاد باشد و فقط اسما به گونه ای باشد که تصور می کنید تعداد کپی و پرینت زیاد است در صورتی که جزوات 50-100 صفحه ای عملا چاپ تیراژ محسوب نمی شود و یک دستگاه کوچک با سرعت 35 کپی یا پرینت در دقیقه کار شما را راه می اندازد.
  • هر چقدر دستگاه بزرگ تر می شود هزینه های جانبی و مواد مصرفی (البته لزوما این موضوع همواره درست نیست)، هزینه های سرویس، تعمیر و نگهداری آن نیز معمولا بیشتر می شود و استهلاک بیشتری هم ایجاد می کند.
  • ممکن است زمینه کاری شما طوری باشد که فقط برای کارراه اندازی نیاز به دستگاه کپی داشته باشید. به عنوان مثال اگر شما در اطراف دانشگاه باشید و پروژه های دانشجویی و ویرایش پایان نامه و … انجام دهید شاید اصلا وقت آن را نداشته باشید که به بازاریابی در جاهای دیگر برای دریافت کارهای بزرگ و تیراژ بپردازید و یک دستگاه کوچکتر هم می توان کار شما را راه بیندازد.
  • دستگاه های بزرگتر و سرعت بالا مانند برخی سری های دستگاه های کنون (IR105, IR9070, IR7105 و …) اصولا روشن می شوند تا حداقل 1000 برگ کپی یا پرینت بزنند. اینگونه دستگاه ها برای کپی شناسنامه و کارت ملی و پرینت 10 صفحه نامه اداری از یک فلش ساخته نشده اند. همچنین زمان روشن شدن و آماده شدن آن ها برای کپی و پرینت نسبتا طولانی بوده و مشتریان کارهای کوچک و شناسنامه و کارت ملی و … برای آماده شدن آن صبر نمی کنند خصوصا اگر در همسایگی شما دفاتر دیگری نیز باشد.
  • یکی دیگر از عوامل موثر در خرید دستگاه بزرگتر فضای دفتر کارتان است. آیا دفترتان به اندازه کافی جادار است که یک دستگاه بزرگ را در آن جای دهید. حتما قبل از خرید از این دیدگاه هم نگاهی به دفتر کارتان بیندازید.

از قدیم گفتن که نیاز نیست برای یک لیوان شیر آدم یک گاو بخره که در بسیاری از موارد هم صادق هست.

پس بایسی حتما قبل از خرید دستگاه با افراد متخصص و باتجربه، همکاران و در صورت لزوم سرویس کارهای مجرب که از کشش منطقه محل کارتان اطلاع دارند مشورت کنید و سپس با توجه به نیازتان اقدام به خرید دستگاه نمایید.

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که می توان با دستگاه یا دیوایس کوچکتر و ارزان تر کار را شروع کرد و به تدریج و با گسترش دامنه کار آن را بهبود و ارتقاء دارد و ابزار کار بهتری جایگزین کرد.

صد البته با تبلیغات و ایجاد شبکه و ارتباطات بیشتر با شرکت ها، سازمان و … می توان کارهای با تیراژ بالا هم گرفت ولی قبل از خرید دستگاه بایستی با سنجش همه جوانب، میزان توانایی در بازاریابی و به طور کلی نیازهای شغلی اقدام به خرید دستگاه کرد.

امکان اتصال به شبکه، پرینت و اسکن گروهی و تحت شبکه و پرینت از طریق USB

شاید نتوان در دستگاه های جدید این قابلیت ها را معیاری برای انتخاب در نظر گرفت زیرا تقریبا تمامی دستگاه های جدید این قابلیت ها را دارا هستند. معمولا دستگاه های کپی با اتصال کابل LAN و یا از طریق بی سیم به شبکه متصل شده و با نصب درایور می توان دستور پرینت را از طریق شبکه برای آن ها ارسال کرد و یا فایل های اسکن را در کامپیوتر دریافت و کارهای لازم را بر روی آن ها انجام داد.

امکان اتصال USB به دستگاه و پرینت اسناد هم قابلیت خوبی است که ممکن است در مواردی به کار بیاید. هر چند در 99 درصد مواقع امکان ارسال پرینت از طریق شبکه وجود دارد و حداقل برای من در مدتی که کار کرده ام موردی پیش نیامده که نیاز به پرینت از طریق USB یا ارسال اسکن انجام شده از حافظه دستگاه به USB باشد.

همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که بتوان به صورت گروهی و همزمان انجام تنظیمات مربوط به اسکن از طریق نرم افزار جانبی در دستگاه پرداخت. هر چند در دستگاه های کپی به علت بزرگ بودن می توان چندین سند را همزنا بر روی ایمیج قرار داد و اسکن نمود ولی پس از اسکن باید در نرم افزارهای جانبی مانند فتوشاپ و Paint به دوربری و جداسازی آن ها پرداخت در صورتی برخی دستگاه های کپی از طریق یک نرم افزار این امکان را فراهم می نمایید که بتوان تعداد زیادی سند را همزمان اسکن، دروبری (قالب بندی) نمود و در فایل های جداگانه دریافت کرد (دقیقا همانند برخی اسکنرهای مجزا و رومیزی).

با توجه به توضیحات فوق هنگام تصمیم گیری و اقدام به خرید دستگاه کپی باید در خصوص برند و مدل مدنظر خود به خوبی تحقیق کنید و همه جوانب از شرکت و فروشگاه معتبر گرفته تا در دسترس بودن سرویس کار، دسترسی و هزینه مواد مصرفی و لوازم جانبی، سرعت و کیفیت دستگاه، امکان اتصال به شبکه، امکان اسکن گروهی و تنظیم ابعاد عکس ها هنگام اسکن و … را به صورت دقیق بررسی کنید و سپس در خصوص برند و مدل دستگاه تصمیم گیری کنید.

اصول قیمت گذاری دستگاه های کپی

مهمترین نکته در قیمت گذاری یک دستگاه کپی کیفیت، کارایی و قابلیت های دستگاه می باشد. هر چقدر قابلیت ها، سرعت کپی و پرینت، کیفیت و مدل آن بهتر باشد طبیعتا قیمت آن هم بالاتر می رود.

برای قیمت گذاری درست و دقیق یک دستگاه باید فرد از تبحر و تجربه فراوان در کار با آن برند و مدل های مختلف دستگاه های آن داشته باشد، از اصول عملکرد، ساختار و طریقه کار دستگاه به خوبی آگاهی داشته باشد، قطعات و بخش های مختلف دستگاه را به خوبی بشناسد، از اشکالات، مسائل، معایب و خطاهای مرسوم آن برند به خوبی آگاه باشد و در حالت کلی دید فنی جامعی نسبت به آن داشته باشد تا بتواند قیمت دستگاه را به درستی تعیین نماید.

اگر دستگاه آکبند و نو باشد طبیعتا حال آن معلوم بوده و قیمت آن نیز مشخص است. اما مشکل اینجاست که در بازار ایران 98 درصد دستگاه ها استوک، ایران کار، دست دوم یا دست چندم بوده و برای تشخیص دستگاه استوک اورجینال از فیک و ایران کار تجربه فراوانی نیاز است.

حتی یک فرد باتجربه و متخصص در قیمت گذاری یک برند لزوما نمی تواند برند دیگری را قیمت گذاری کنید زیرا عملکرد، ساختار و اصول فنی هر برند با برند دیگر متفاوت بوده و کمتر کسی هم پیدا می شود که از تجربه و تخصص کافی در خصوص برندهای گوناگون برخوردار باشد. پس نباید انتظار داشت که یک متخصص توشیبا بتواند یک دستگاه کنون را قیمت گذاری کند یا یک متخصص کنون بتواند در خصوص قیمت یک دستگاه شارپ نظر بدهد.

یک دستگاه ممکن است عمر زیادی داشته باشد ولی به علت استفاده کم و رعایت اصول درست کار، تعمیر و نگهداری اصولی و به موقع آسیب اساسی به آن وارد نشده باشد و دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما برعکس ممکن است دستگاهی باشد که طول عمر کمی داشته باشد اما به علل مختلف آسیب های جدی و اساسی به آن وارد شده باشد.

برخی دستگاه ها به دلایل گوناگون آسیب هایی به بدنه آن ها وارد می شود و ظاهرا چندان خوبی ندارند اما قسمت های داخلی آن ها سالم بوده و به خوبی کار می کند.

در کل نمی توان یک قاعده کلی در خصوص قیمت گذاری دستگاه ها ارائه کرد و قیمت گذاری نیاز به تجربه و تخصص فراوان دارد. اگر یک دستگاه استوک اروپاست و به تازگی وارد شده قیمت گذاری آن راحت تر است اما اگر دستگاه استوک مدتی در داخل ایران کار کرده معمولا افرادی که کاربر و اپراتور دستگاه بوده و همواره با آن سروکار دارند بهترین افراد برای اظهار نظر در خصوص آن هستند و سپس باید صحت گفته های آن ها را از نظر فنی مورد بررسی قرار داد و نهایتا پس از بررسی و تست قطعات و بخش های مختلف دستگاه قیمت گذاری را با اطمینان بیشتری انجام داد.

همانند قیمت گذاری یک ماشین سواری در خصوص دستگاه های کپی هم باید بررسی های فنی و تست های مختلفی انجام داد و نهایتا براساس آن در خصوص قیمت نظر داد.

در خصوص دستگاه های ایران کار هم بایستی همین منوال رعایت گردد و بررسی فنی و انجام تست های مختلف در خصوص قیمت اظهار نظر کرد هر چند سرمایه گذاری و استفاد از این دستگاه ها به هیچ وجه پیشنهاد نمی گردد.

تشخیص دستگاه کپی استوک از دستگاه فیک (ایران کار)

نکاتی که در ادامه به آن اشاره می شود نکاتی است که به وسیله آن می توان دستگاه کپی استوک را از دستگاه فیک تشخیص داد. این نکات می تواند در هنگام خرید دستگاه کپی استوک نیز به میزان زیادی به شما کمک نماید.

  • خرید از شرکت ها و فروشگاه های معتبر: برای تهیه دستگاه استوک به شرکت یا فروشگاهی مراجعه کنید که خود آن شرکت وارد کننده دستگاه باشد و از هر مدل دستگاه چند عدد در انبار آن موجود باشد و هنگام خرید انتخاب های بیشتری داشته باشید.

اگر شرکت معتبر باشد احتمال کمتری وجود دارد که دستگاه فیک باشد. زیرا این شرکت ها علاوه بر فروش دستگاه در زمینه تامین و فروش لوازم جانبی و مصرفی، ارائه خدمات سرویس، تعمیر و پشتیبانی هم فعالیت می کنند و برای حفظ وجهه خود و آینده بازارشان معمولا ملاحظاتی را در خصوص کیفیت دستگاه ها لحاظ می کنند.

معمولا دستگاه‌هایی که توسط تعمیرکارها و سرویس کاران یا افراد عادی وارد می شود و نظارتی بر روی آنها وجود ندارد نمی توان به استوک اورجینال بودن آن ها اطمینان کرد و همچنین خدمات پشتیبانی و پس از فروش چندانی ندارند و در بسیاری مواقع مشتری پس از خرید محصول و هنگام نیاز به تعمیرات و سرویس متوجه این مساله می‌شود که دیگر کاری هم از دست او ساخته نیست و همین مساله سبب پرداخت هزینه‌های گزافی می شود هر چند در این میان استثناء هایی هم وجود دارد.

  • وضعیت ظاهری و داخل دستگاه: در دستگاه کپی استوک به علت انجام سرویس توسط شرکت سازنده هیچ نشانه ای از گرد و خاک، ‌پودر تونر اضافه و … در دستگاه و روی قطعات آن دیده نمی شود و ظاهر آن کاملا شبیه (تا ۹۰ درصد) دستگاه های نو و آکبند است. البته به این نکته باید توجه کرد که در فرآیند حمل این دستگاه ها به ایران ممکن است گرد و خاک بر روی قطعات و درون دستگاه بنشیند ولی بر روی قطعات و محل کارتریج (تونر) و … نباید پودر تونر و … باشد.
  • بررسی قطعات: هنگام خرید قطعات دستگاه را به صورت کامل بررسی نمایید و مطمئن شوید که قطعات فابریک و نو هستند. یکی از ویژگی های دستگاه های استوک همین اصل بودن قطعات و نو بودن آن هاست. در این دستگاه های بخش های مختلف دستگاه قدیمی و فرسوده نبوده و جدید هستند.

قبلا بیان کردیم که در دستگاه های استوک قطعات به صورت منظم و دوره ای و مطابق جداولی توسط نمایندگی شرکت بررسی و در صورت نیاز دستگاه سرویس و قطعات تعویض می شوند. در دستگاه های کپی معمولا ایمیج (صفحه دستگاه که کاغذ روی آن قرار می گیرد) بعد از ۵۰ هزار صفحه، هیتر بعد از ۳۰۰ هزار صفحه و ترانسفر هم بعد از ۴۰۰ هزار صفحه تعویض می گردد. پس در این دستگاه ها قطعات باید فابریک و در حد نو باشند.

  • یکسان بودن پیچ و مهره ها در هر قسمت از دستگاه: از آنجا که دستگاه استوک توسط شرکت سازنده و یا نمایندگی های رسمی آن سرویس می شود هنگام سرویس در قسمت های مختلف دستگاه از پیچ و مهره های یکسان استفاده می شود. پس اگر پشت دستگاه استوک را باز کرده وپیچ های بسته شده روی قسمت های پشت دستگاه را بررسی کنید متوجه خواهید شد که همه از یک نوع پیچ می باشند. دلیل آن هم این است که خود شرکت سازنده تمامی پیچ ها و اتصالات دستگاه را تعویض کرده و از پیچ و اتصالات یکسان استفاده کرده است.

اگر این پیچ ها متفاوت باشند دستگاه استوک نبوده و فیک است زیرا در دستگاه های ایران کار معمولا تعمیرکارها هنگام بستن دستگاه در بسیاری از موارد به پیچ ها دقت نمی کنند و از هر پیچی که دم دستشان باشد برای بستن قسمت های مختلف دستگاه استفاده می کنند.

  • بررسی بخش تنظیمات دستگاه و مشاهده اطلاعات سرویس

در دستگاه های استوک اطلاعات نمایندگی شرکت و شماره تلفن آن در کشور مبدا در قسمت تنظیمات اطلاعات سرویس کار دستگاه درج می شود و اگر به آن قسمت بروید متوجه خواهید که سرویس دستگاه در چه کشوری و در چه نمایندگی صورت گرفته است.

پس اگر محصول اصل و استوک ارجینال باشد در بخش تنظیمات دستگاه می توان اطلاعات نمایندگی فروش آن در کشور مبدا رو مشاهده نمود. این در حالیست که دستگاه ها و محصولات فیک و تقلبی فاقد این بخش و اطلاعات موجود در آن هستند.

در دستگاه های ایران کار هم این اطلاعات ریست می گردد و قابل مشاهده نیست.

  • بررسی و مقایسه کنتور (کانتر) دیجیتالی و کنتور مکانیکی دستگاه

مجموع برگ های کپی و پرینت شده توسط دستگاه بر روی کانترهای دستگاه ثبت می گردد و در دستگاه های استوک باید تعداد کانتر (کنتور یا شمارنده) دیجیتالی و کانتر مکانیکی دستگاه (کانتر روی بدنه دستگاه) یکسان باشد.

  • یکسان بودن مدل کارتریج ها و ایمیجینگ و … در دستگاه های رنگی

هنگام خرید دستگاه مدل کارتریج ها و ایمیجینگ دستگاه را بررسی کنید و این موارد در دستگاه های رنگی باید همه از یک مدل و ساخت یک کشور باشد. همچنین برای اطمینان بیشتر رنگ درام ها را نیز با هم مقایسه نمایید.

  • بررسی هیتر دستگاه

در یک دستگاه استوک هیتر دستگاه باید تمیز و سالم باشد و همین تمیزی و سالم بودن هیتر یکی از نشانه های نو بودن دستگاه است. در هنگام خرید از فروشنده دستگاه بخواهید که هیتر دستگاه را به شما نشان دهد. بر روی هیتر یک روکش نمدی نسوز به رنگ زرد یا نارنجی قرار گرفته که در دستگاه های استوک و نو این روکش بسیار تمیز و بدون لکه پودر می باشد.

هیتر بیشتر دستگاه‌های کپی با باز کردن در کنار دستگاه قابل مشاهده و دسترسی است. این قسمت معمولا در دستگاه‌های کپی تیراژ پایین و دستگاه های رنگی در سمت راست دستگاه قرار گرفته است.

  • بازدید قطعات و قسمت های مختلف دستگاه

اگر دستگاهی استوک باشد فروشنده مشکلی با بررسی قطعات و بخش های مختلف دستگاه ندارد زیرا از کیفیت دستگاه خود اطمینان دارد.

از فروشنده بخواهید که اجازه بررسی قطعات و قسمت های مختلف دستگاه فتوکپی را به شما بدهد. معمولا فروشندگانی که دستگاه آنها ایران کار بوده و استوک نیست هنگام فروش دستگاه عجله دارند و اجازه بازدید کامل قطعات را به خریدار نمی دهند.

اما شما هنگام خرید باید دقت لازم را به عمل آورد و بعد از بررسی و بازدید کامل دستگاه و اطمینان از استوک بودن اقدام به خرید دستگاه نمایید تا بعد از خرید پشیمان نشوید.

اگر دیدید که فروشنده با بازدید قطعات مشکل دارد و می خواهد به نوعی شما را بپیچاند باید در استوک بودن دستگاه شک کنید.

  • تست دستگاه و قطعات آن

در صورتی که تجربه یا تخصص لازم را دارید قطعات و قسمت ها مختلف دستگاه را تست کنید تا مطمئن شوید که دستگاه فیک نیست.

راهنما و نکات خرید دستگاه کپی (راهنمای خرید دستگاه کپی)

برای خرید یک دستگاه کپی استوک اصل بایستی به نکاتی قبل و هنگام خرید دستگاه به دقت توجه کنید. این نکات عبارتند از:

نکات قبل از خرید دستگاه کپی

  • شناسایی شرکت ها و فروشندگان: شرکت ها و فروشندگان مورد اعتماد، مطمئن و معتبر و آن هایی که به صورت مستقیم دستگاه های استوک را وارد می کنند را شناسایی کنید. شرکت های خوب را پیدا کنید و اعتبار آن، کیفیت دستگاه ها و همچنین نظرات مشتریان قبلی آن ها در خصوص کارشان جویا شوید.
  • تعیین بودجه: توان مالی، میزان بودجه، شرایط و طریقه پرداخت خود را مشخص نمایید.
  • تعیین قابلیت ها و امکانات مورد نیاز دستگاه: قابلیت های مورد نیاز و انتظارات خود را از دستگاه کپی روی کاغذ بیاورید و شروع به جستجو در خصوص برندها و مدل های مختلف دستگاه ها نمایید. امکانات، سرعت کپی، حداکثر کپی ماهانه، کیفیت کپی و … را بررسی و یاداشت نمایید. در اینترنت جستجو کنید و مشخصات و ویژگی های برندها و دستگاه های مختلف را بررسی نمایید.
  • مشورت با همکاران و افراد متخصص: با همکاران خود و افراد متخصص در خصوص خرید دستگاه فتوکپی مشورت کنید و از آن ها بخواهید که تجربیات شان را برای تان بیان نمایند. از آن ها بپرسید که اگر بخواهند دستگاهی را خریداری نمایند به چه نکاتی توجه می کنند، چه برند و چه مدلی را می خرند و از چه کسی و از کجا خرید را انجام می دهند؟ از آن ها در خصوص قابلیت ها، نکات مثبت و منفی و تجربیات خود از کار با دستگاه های مختلف توضیح بخواهید.
  • تحقیق در خصوص کیفیت چاپ و لوازم جانبی دستگاه: در خصوص کیفیت چاپ دستگاه ها و همچنین هزینه لوازم جانبی، هزینه مواد مصرفی و هزینه سرویس دستگاه ها تحقیق کرده و اطلاعات کافی کسب نمایید.
  • تحقیق در خصوص سرویس کارها و تعمیرکاران برندها: تحقیق کنید که در شهر و منطقه محل کار شما سرویس کاران متخصص و قابل اعتماد برای برندهای متفاوت چه کسانی هستند، سطح دستمزد آن ها چقدر است و کدام برندها و مدل ها تعداد سرویس سالیانه بیشتر و هزینه تعمیرات بیشتری دارند؟
  • تحقیق در خصوص نمایندگی برندها و خدمات پس از فروش: بررسی کنید که در شهر محل کارتان چه برندهایی دارای نمایندگی، پشتیبانی و خدمات پس از فروش هستند؟ همچنین بررسی کنید که لوازم جانبی، مواد مصرفی و سرویس کار متخصص کدام برند در منطقه محل کار شما دارای شرایط بهتری است؟
  • گول قیمت پایین دستگاه را نخورید. دستگاه خوب و با کارایی خوب قیمت پایینی ندارد. وب سایت شرکت های مختلف را بررسی کنید و قیمت ها را مقایسه کنید و با آن ها تماس بگیرید و دلایل تفاوت قیمت ها را از آن ها جویا شوید تا اطلاعاتتان در خصوص قیمت ها بیشتر شود و به درک بیشتری از آیتم ها موثر در قیمت ها برسید.

به این نکته توجه کنید که ممکن است برندی از لحاظ کیفیت و سرعت کپی نسبت به برند دیگری برتری داشته باشد و حتی قیمت دستگاه با بودجه شما سازگاری بیشتری داشته باشد اما آن برند در شهر محل کار شما دارای نمایندگی نباشد، لوازم جانبی و مواد مصرفی آن در بازار به میزان کافی موجود نباشد و یا سرویس کار متخصصی برای آن در دسترس نباشد. لذا بایستی تمامی این آیتم ها را در خرید در نظر بگیرید.

به عنوان مثال فرض کنید شما در اطراف یک دانشگاه فعالیت می کنید و چندین تایپ و تکثیر در آنجا فعالیت می کنند و اکثر آن ها از دستگاه کپی کنون استفاده می کنند. اگر چنین باشد مسلما در آن منطقه سرویس کار بیشتری برای دستگاه کنون موجود است و احتمالا لوازم جانبی و مصرفی آن نیز به اندازه کافی موجود است.

برعکس ممکن است در منطقه ای که شما کار می کنید دستگاه های توشیبا بیشتر باشد و در نتیجه سرویس کار و لوازم مصرفی برای آن بیشتر در دسترس است. هر چند که مسلما کیفیت دستگاه های کنون هم پرینترهای رومیزی و هم دستگاه های سرعت بالا به مراتب بیشتر از توشیباست اما ممکن است لوازم جانبی دستگاه های کنون و سرویس کار متخصص برای آن در دسترس نباشد.

پس بایستی تمامی این نکات را قبل از انتخاب و خرید در نظر بگیرید تا پس از خرید با مشکلی مواجه نشوید.

نکات هنگام خرید دستگاه فتوکپی استوک

  • کمک گرفتن از افراد متخصص: اگر تجربه و اطلاعات کافی در خصوص عملکرد و شاخص های استوک بودن دستگاه های کپی ندارید هنگام خرید دستگاه از یک کارشناس یا فرد باتجربه کمک بگیرید تا ریسک کمتری متوجه تان باشد. شما که می خواهید مبلغ بالایی برای خرید دستگاه هزینه کنید پس عاقلانه است که حتی درصدی هم برای کارشناسی و همراهی به فردی متخصص یا باتجربه پرداخت کنید و با اطمینان بیشتری خرید را انجام دهید.
  • خرید از شرکت معتبر: مطمئن شوید که خرید را از شرکت معتبر و مطمئن انجام می دهید خصوصا آن هایی که دارای پروانه و شماره ثبت بوده و مکان ثابتی دارند. معمولا شرکت های معتبر خودشان مستقیما دستگاه ها را وارد می کند، دستگاه های خود را تا مدتی گارانتی می نمایند و در ابتدای استفاده از دستگاه خیالتان راحت تر خواهد بود.
  • تشخیص تعیین اصلی یا فیک بودن دستگاه: مطمئن شوید که دستگاه اصل بوده و تقلبی نیست. اصل بودن دستگاه را بایستی با توجه به نکاتی که در بخش قبل بیان کردم تشخیص دهید.
  • انتخاب دستگاه جدید و به تازگی استوک شده: یکی از مسائل مهمی که هنگام خرید دستگاه استوک باید در نظر بگیرید توجه به سال ساخت دستگاه است. بهتر است دستگاهی را خریداری نمایید که به تازگی استوک شده باشد. دقت کنید که اگر دستگاهی بخرید که یک دستگاه از رده خارج باشد به دلیل وجود رقابت در بازار دیگر نوع استوک آن تولید نمی‌شود و تولیدکنندگان درصدد معرفی یک محصول جدید هستند، دراینصورت قطعات مصرفی این دستگاه‌ها هم دیگر توسط شرکت سازنده تولید نمی شود و این موضوع می تواند برای شما مشکلاتی ایجاد نماید. هر چند تولید کنندگان مستقلی هستند که لوازم جانبی و مصرفی دستگاه ها را تولید می کنند اما کیفیت این لوازم با قطعات و لوازم مصرفی اورجینال قابل مقایسه نبوده و از کیفیت کار دستگاه می کاهد. در نتیجه انتخاب مدلی از دستگاه که زمان زیادی از تولید آن نگذشته و قطعات جانبی و مواد مصرفی آن هنوز هم به وفور در بازار موجود است، عاقلانه تر و به صرفه تر است.همچنین با خرید یک دستگاه استوک نه چندان قدیمی می توان در موقع خرابی و نیاز به تعویض قطعات و نبود قطعات از قطعات دستگاه‌های مشابه یا تازه تولیدشده استفاده نمود. همچنین همین امر فرصت فروش دستگاه فیک تحت عنوان استوک را از دلالان درجه چندم چه اروپایی و چه ایرانی می گیرد چون شرکت سازنده و نمایندگان آن این دستگاه ها را تنها به شرکت های بزرگ و معتبر می فروشند و چون به تازگی وارد بازار شده اند درجه چندم آن چه در بازار اروپا و چه در بازار ایران موجود نیست.
  • بررسی کامل دستگاه و قطعات آن: بخش های مختلف آن را بررسی کنید و از عملکرد درست آن ها اطمینان حاصل کنید.کانترهای دستگاه و تعداد کارکرد آن را بررسی کنید. هیتر، تانک، کارتریج (کارتریج ها)، ایمیج، فیدر، کاغذکش ها و … را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی قسمت های دستگاه سالم بوده و به درستی کار می کند، دستگاه تونر ریزی ندارد، مشکلی در بالاآمدن و کپی و پرینت، شبکه شدن و … ندارد. حتما هنگام بررسی دستگاه فیدر را بررسی کنید و یک دسته کاغذ را به صورت تک رو و همچنین پشت و رو کپی بگیرید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. حتی از کاغذهای با کیفیت پایین تر استفاده کنید تا کیفیت عملکرد فیدر بیشتر مشخص شود.
  • تست دستگاه: از کاربر با سابقه یا تعمیرکار حرفه ای و متخصصی که همراهتان است بخواهید که دستگاه را بررسی کند و تست های لازم را بر روی دستگاه انجام دهد و معایب و نقص های دستگاه را در صورت وجود شناسایی کند. اگر فردی همراه شما نیست و خودتان تخصص و تجربه لازم را دارید خودتان این کار را انجام دهید.
  • دریافت دفترچه و فاکتور و درج کانتر و مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش در آن: هنگام خرید از فروشنده بخواهید که برای دستگاه فاکتور و در صورت لزوم دفترچه صادر نماید و کانتر، مدت زمان گارانتی، اقلام گارانتی و حدود مسئولیت های خود و شما را در آن درج نماید.

جمع بندی

دستگاه های فتوکپی موجود در بازار ایرن یا استوک یا دست دوم هستند و چون تشخیص دستگاه استوک از دست دوم مشکل است در فرآیند خرید اغلب تایپ و تکثیرداران (خصوصا افراد تازه کار) از لحاظ مالی متضرر می شوند و بعدا مشخص دستگاه ایرانکار یا دست چندم است. این ضرر به ضرر مالی ناشی از دستگاه فیک محدود نمی شود و ضررهای بعدی مربوط به عدم کارکرد درست دستگاه به مراتب بیشتر است. نکات این مقاله به شما کمک می کند دستگاه اورجینال را از فیک تشخیص دهید و از ضررهای بعدی جلوگیری شود.

دستگاه استوک، دستگاهی است که هرگاه معیوب گردد به شرکت سازنده خود دستگاه بازگردانده شود و شرکت سازنده یا نمایندگی رسمی آن دستگاه را مجددا سرویس و بازسازی می کند و سپس به بازار عرضه می کند. بنابراین هر دستگاه دسته دومی را نمی توان استوک قلمداد کرد.

در این مقاله نکات مهم جهت خرید دستگاه کپی استوک مانند معیارهای انتخاب مدل و برند، تعریف دستگاه استوک، نکات تشخیص دستگاه فتوکپی ایتوک اورجیتنال از دستگاه فیک و ایران کار، روش های قیمت گذاری، نکات مهم قبل و هنگام خرید دستگاه و بسیاری موارد دیگر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

هر چند من تمام سعی خود را انجام دادم تا دید جامعی در خصوص خرید یک دستگاه کپی استوک مناسب را به دوستان و کاربران عزیز وب سایت کافی چاپ منتقل نمایم ولی مطالب ارائه شده در مقاله خالی از اشکال نیست. لذا از همه دوستان می خواهم نظرات خود را از طریق روش های تماس در وب سایت و یا در بخش نظرات مطرح نمایند.

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

طبق ماده 12، 26 و 30 قانون نظام صنفی کشور فردی که اقدام به راه اندازی کافی نت می نماید باید مجوز دریافت کند و مرجع صدور پروانه کسب نیز اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه در شهر مذکور اتحادیه های همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشند.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

10 Comments

  1. علی اکبری

    سلام خسته نباشید
    مقاله بسیار خوبی بود و نکات ارزنده ای در خصوص طریقه تشخیص و شناخت دستگاه اصلی از فیک ارایه شده بود و به میزان زیادی به اطلاعات من اضافه کرد.

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام خواهش می کنم خوشحال هستیم که مطالب مورد استفاده تون قرار گرفته

      Reply
  2. حسین

    سلام واقعا که عالی بود
    من یه شهرستان هستم میخام یه کافی نت راه بندازم اکه براتون امکان داره دو سه تا دستگاه کپی سه کاره استوک بهم معرفی کنید ممنون میشم

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام خواهش می کنم
      دستگاه های سه کاره در مدل ها و برندهای مختلف تو بازار هست و معمولا کنون و اچ پی طرفدار زیاد داره. تجربه کاری من دستگاه های کنون هست که بسیار باکیفیت هستن.
      در رنج متوسط معمولا حدود 20 برگ در دقیقه می شه باهاشون پرینت زد. برای تونر بهتره که از تونرهای کیلویی استفاده کنید چون به صرفه تر هست.
      حتما بررسی کنید که قابلیت پرینت پشت و رو رو دستگاه داشته باشه. برخی از مدل های این دستگاه ها دارای قابلیت پرینت با وای فای هم هستن. با توجه به اینکه در کافی نت ها و تایپ و تکثیرها خیلی از افراد با گوشی فایل برای پرینت میارن، این قابلیت می تونه در مواقعی کمک کننده باشه.
      در نگهداری این دستگاه ها باید خیلی دقت کرد چون مدل های جدید این دستگاه ها معمولا بدنشون ضعیف هست (مخصوصا اچ پی) البته دستگاه های کنون معمولا بدنه محکم تر و بهتری داره. کلا مدل های جدید این دستگاه شکیل تر شدن و از لحاظ ظاهری زیباتر هستن اما این مشکل به نوعی اضافه شده.
      برای اتصال به وایفای یک نرم افزار (درایور) داره که بایستی نصب کرد و روی سیستم در قسمت تنظیمات برنامه رمز وای فای رو وارد کرد و اگه درست کار انجام بشه پرینتر به وای فای متصل می شه و وارد شبکه وای فای می شه و بعد می شه با گوشی به مودم وصل شد و پرینت و … گرفت.
      برای مدل های مختلف من HP laserJet Pro M28w و HP laserjet pro mfp m428dfn رو دیدم که همکارها دارن. من خودم کنون مدل MF453dw و MF3010 رو داشتم که اولی دستگاه با سرعت بالاتر هست البته دوم هم هم سرعت نسبتا بالایی داره و در هر دو مورد هم تعداد کپی با هر کارتریج بالا هست ولی متاسفانه با وضعیت الان بازار قیمتش یک مقدار بالا هست بخصوص مدل MF453dw.
      برای خرید هم بهتر هست که از فروشنده ای تو همون شهر خودتون خرید رو انجام بدید و قبلش از همکارهایی که این مدل دستگاه ها رو دارن راهنمایی بگیرید و در مورد قابلیت ها، مزایا و معایب هر کدوم اطلاعات جمع کنید. مزیت گرفتن از شهر خودتون هم که مشخصه مواردی مثل سرویس و در دسترس بودن فروشنده و …
      کلا خرید استوک دستگاه ها به صورت غیرحضوری و با ارسال و … خیلی توصیه نمی شه مگر اینکه به صورت نو سفارش بدید.

      Reply
  3. محمد

    سلام خسته نیباشید پیشنهادتون برای خرید دستگاه کپی رومیزی جهت دفتر کار کوچیک چه برندیه؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام نمی دونم منظورتون از دفترهای کار کوچیک چه نوع دفترهایی هست مثلا دفاتری مثل کافی نت ها و عکاسی و … یا اینکه دفتر شرکت و … در دسته اول طبیعتا باید دستگاهی داشته باشید که سرعت و کیفیت نسبتا بالایی داشته باشه چون معمولا حجم کار بیشتره ولی در مورد دوم یک دستگاه معمولی هم کارتون رو راه میندازه. پاسخ به سوال آقای مهرابی در این مورد هم صادق هست. صد البته اگه توضیحات دقیق تری بدید احتمالا بتونم بهتر راهنمایی تون کنم …

      Reply
  4. علی مهرابی

    سلام به نظرتون در بین دستگاه های کپی رومیزی شارپ، توشیبا و کنون کدوم یکی بهتره؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام من تا به حال از دستگاه های شارپ استفاده نکردم و اطلاع چندانی در خصوص این دستگاه ها ندارم ولی از هر دوی توشیبا و کنون استفاده کردم که در مقایسه بین این دو کنون دارای کیفیت و شفافیت بهتربوده ولی در کل در بین برندهای مختلف مدل هایی وجود داره که از بقیه کارایی بهتری داشته و در عمل اثبات کرده که دستگاه مناسبی هست. با توجه شهر و محلی که هستید و همچنین میزان در دسترس بودن خدمات جانبی و … مثل قطعات، سرویسکار، خدمات شارژ و … می تونید مدل مناسبی رو از یکی از این دو برند انتخاب کنید. حتما هنگام انتخاب به نکاتی که در مقاله توضیح داده شده توجه کنید که انتخاب بهتری داشته باشید. یک راه خوب پرس و جو از همکاران و کسانی هست که در از این دستگاه ها قبلا استفاده کردن چون مدل های خیلی متنوعی در بازار هست که که می شه خریداری کرد. امیدوارم این توضیحات بتونه بهتون در انتخاب بهتر کمک کنه…

      Reply
  5. حسن هاتفی

    سلام آیا می شه همزمان در کار با کافی نت دستگاه کپی هم داشت و با دستگاه کپی هم کار کرد؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام اگر قوانین اتحادیه اجازه بده بله امکان پذیر هست کما اینکه بسیار از کافی نت ها این کار رو انجام می دن و حتی در بعضی شهرها هر دو اتحادیه کافی نت دارها و تایپ و تکثیرها یکسان هست اما در بعضی شهرها اتحادیه ها متفاوت و جدا هست و طبیعتا از نظر قانونی مشکل داره. اما در همین شهرها هم گاها می شه برای هر دو زمینه پروانه گرفت کما اینکه من جایی که مشغول به کار بودم برای هر دو زمینه پروانه داشتیم.
      در مقاله تجهیزات و وسایل مورد نیاز کافی نت این موضوع رو بیشتر توضیح دادم.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *