09228146009

راهنمای کامل انتخاب نام تایپ و تکثیر (+ لیست اسامی مناسب و زیبا)

مقالات آموزشی تایپ و تکثیر
تحریریه کافی چاپآگوست 13, 2022

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

انتخاب نام تایپ و تکثیر

نام یک کسب و کار به نوعی امضای آن کسب و کار است و مشتریان آن کسب و کار را با آن نام به خاطر می سپارند، از محصولات و خدمات آن استفاده می کنند و با همین نام آن را به دیگران معرفی می کنند. همین موضوع برای مراکز چاپ دیجیتال نیز صادق است و انتخاب نام تایپ و تکثیر اهمیت زیادی دارد.

اگر نام تایپ و تکثیر به خوبی و مخطابق با اصول نامگذاری انتخاب شود به میزان زیادی بر جذابیت محصولات و خدمات آن برای مشتریان و در نتیجه افزایش فروش و سودآوری اش تاثیر می گذارد.

نام می تواند بدون انجام هیچ گونه هزینه ای یک اهرم تبلیغاتی موثر برای خدمات و محصولات تایپ و تکثیر باشد و آن را به خوبی به جامعه مشتریان معرفی کند.

ذکر این نکته لازم است که در این مقاله بیشتر به روش های نامگذاری پرداخته ام و بهتر است برای درک بهتر و توضیحات بیشتر مقاله راهنمای انتخاب نام برای کافی نت را نیز مطالعه کنید که در آن به تشریح به مبحث نامگذاری کافی نت که کسب و کاری مشابه است پرداخته ام.

روش های نامگذاری و انتخاب نام تایپ و تکثیر

برای نامگذاری کسب و کارها (در اینجا بطور مشخص تایپ و تکثیر ) روش هایی وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

نام صاحب کسب و کار

خیلی از کسب و کارها هستند که از نام صاحب آن گرفته شده است و بسیاری از آن ها موفق هم هستند. البته استفاده از این شیوه معمولا توصیه نمی شود زیرا در فرایند توسعه کسب و کار ممکن است مشکلاتی بوجود آید.

تایپ و تکثیرهای زیادی هم هستند که از این شیوه استفاده می کنند ولی در کل بهتر است که از نام خود استفاده نکنید.

یکی از دلایل مثلا این است که اگر بخواهید بعد از چند سال تغییر شغل دهید و دفتر خود را واگذار کنید با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

نام توصیف کننده زمینه کاری (اسامی مرتبط با شغل)

یکی از راهکارهای دیگر انتخاب نام استفاده از اسامی است که زمینه کاری را توصیف می کنند. مثلا یکی از اینگونه نمونه ها ترجمه سرا است. استفاده از این روش در میان کسب و کارها بسیار رایج است و می توان برای نامگذاری تایپ و تکثیرها نیز از این روش استفاده کرد.

مثلا من دستی را می شناسم که نام نیک نشر را برای خود انتخاب کرده است که به نوعی توصیف کننده کار در زمینه چاپ و تبلیغات است.

نامگذاری با توجه به منطقه و محدوده جغرافیایی

برخی از کسب و کارها برای نام خود از نام شهر، استان یا منطقه جغرافیایی خود استفاده می کنند. اگر فرد بخواهد تنها در همان منطقه فعالیت کند معمولا این کار مشکلی ایجاد نمی کند ولی وقتی که نوبت به توسعه کسب و کار می رسد مشکلاتی ایجاد می شود.

مثلا در بلوار صیاد شیرازی تایپ و تکثیر به نام صیاد یا در بلوار لادن تایپ و تکثیر به نام لادن شاید بد نباشد اما هنگام توسعه کسب و کار و ایجاد شعب جدید ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید.

پس بایستی هنگام نامگذاری به این موضوع نیز توجه کرد.

شخصیت پردازی

این اسامی تجاری معمولا حول یک شخص واقعی یا افسانه‌ای متمرکز شده‌اند که موسس کسب و کار نیست و حتی ممکن است با آن مرتبط نیز نباشد.

این نام‌ها ممکن است از شخصیت‌های تاریخی، افسانه‌ها یا یک شخصیت خانوادگی و … گرفته شوند مثلا  تایپ و تکثیر عمو حسن یا دایی رضا و … .

نام های خاطره انگیز

اینگونه اسامی برای ترسیم و یادآوری تصویری واضح و مرتبط با یک مکان، داستان، شخصیت حقیقی یا کارتونی خاطره انگیز یا هر رویداد خاطره انگیزی دیگری در ذهن مخاطبان و مشتریان طراحی شده اند.

مثلا میگ میگ که یک شخصیت کارتونی است برای بسیاری از افراد خاطره انگیز است و اگر برای نام کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد تاثیر بسیار زیادی بر برندسازی می گذارد.

مثالی دیگر از اینگونه نامگذاری استفاده از کلمه ارسباران برای نام تایپ و تکثیر است که جنگل های ارسباران را در ذهن مخاطب تداعی می کند.

از نمونه های معروف می توان به آمازون اشاره کرد.

نکات انتخاب نام مغازه تایپ و تکثیر
انتخاب اسامی خاطرانگیز و اسم هایی که افراد با آن ها خاطره دارند تاثیر زیادی در برندینگ و راحتی بخاطر سپردن نام کسب و کار دارد.

واج آرایی

منظور از واج آرایی استفاده از اسامی است که از تکرار حروف یا کلمات مشابه یکدیگر در اسم نوعی آهنگ بوجود می آید. نمونه این نوع نامگذاری گیزمیز (نام کانال معروف تلگرامی سرگرمی و …) است.

اینگونه نام ها معمولا به دلیل آهنگ، مایه هایی از طنز و … به خوبی در ذهن مخاطب جای می گیرد و بازخورد خوبی ایجاد می کند. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که شاید اینگونه اسامی معمولا برای مشاغل دنیای حقیقی خیلی مناسب نباشند.

از موارد دیگر خرت و پرت، چرت و پرت، تگ و تا و … است که شاید بتوانید با کمی فکر و خلاقیت اسمی مناسب تایپ و تکثیر خود پیدا کنید.

اسامی مشتقه

برخی کسب و کارها نام خود را از اسامی دیگر (که می تواند اسم یک کسب و کار دیگر یا هر اسم دیگری باشد) می گیرند.

این اسامی شامل نام‌هایی است که تقریبا شبیه چیزی هستند که قبلا شنیده‌اید اما به شکلی تغییر کرده‌اند تا به نظر متفاوت باشند مثلا نسپرسو که از اسپرسو گرفته شده یا ویکی مدیا که از ویکی پدیا گرفته شده است.

اینگونه نامگذاری می‌تواند یکی از خلاقانه‌ترین راه‌ها برای ایجاد نام یک تایپ و تکثیر باشد که هم منحصربه‌فرد است و هم منعکس‌کننده روش‌های نام‌گذاری امروزی.

اسامی ابداعی

اسامی برخی از برندها از کلماتی که قبلا وجود خارجی نداشته اند و کاملا جدید و ابداعی هستند، ساخته شده اند.

اینگونه اسامی حس منحصر به فرد بودن را ایجاد می کنند و ویژگی های به یاد ماندنی را به نام تجاری القا می کنند که به متمایز کردن آن از رقبا کمک می کند.

از نمونه های خارجی معروف این نوع نام ها می توان به کداک (Kodak) و توئیتر (Twitter) اشاره کرد. نمونه های وطنی آن ها نیز اسکایرون، پونیشا، السیس (elsis) و … هستند.

نام‌های تجاری ابداعی زمانی که در جای مناسب مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند یکی از قوی‌ترین استراتژی‌های نام‌گذاری برند باشند و همانند نام‌های مشتقه کارایی بسیار زیادی دارند.

نام های ابداعی برای نامگذاری کسب و کار تایپ و تکثیر
استفاده از نام های ابداعی یکی از بهترین شیوه های نامگذاری تایپ و تکثیر است

با این حال اینگونه اسامی برای به رسمیت شناخته شدن و معنا پیدا کردن در بین مخاطبان و مشتریان به تبلیغات و برندسازی نیاز دارند.

اسامی مرکب

این دسته از اسامی معمولا از ترکیب دو یا چند اسم و یا اضافه کردن برخی پیشوندها و پسوندها به اسامی دیگر ساخته می شوند.

این اسامی معمولا ترکیبی از کلمات یا هجاهای شناخته شده هستند که در ترکیب با یکدیگر پیام درست برند را ارسال می کنند و به طور بالقوه ویژگی ها و مزایای مربوط به کسب و کار را برجسته می کنند.

این شکل از نام‌گذاری می‌تواند نتایج بسیار خلاقانه و به یاد ماندنی را نیز ارائه دهد و مانند نام‌های مشتق و نئولوژیست، کمتر احتمال دارد که سایر علائم تجاری را نقض کند.

از نمونه های معروف این نوع نامگذاری می توان به مایکروسافت (مایکرو+سافت)، تیک پد (ThinkPad) و Nice and Easy (ترکیب چند کلمه ای) اشاره کرد.

اسامی اختصاری

گاها کسب و کارها از مختصر شده یک عبارت برای نامگذاری خود استفاده می کنند. احتمالا با این نوع نامگذاری قبلا برخورد داشته اید.

از نمونه های معروف می توان به متمم (محل توسعه مهارت های من) و مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی کشور) و … اشاره کرد.

شما هم می توانید برای تایپ و تکثیر خود از این شیوه و ترکیبی خلاقانه و مناسب استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به روش های نامگذاری و انتخاب نام برای یک تایپ و تکثیر پرداختیم هر چند این روش ها کلی هستند و برای نامگذاری سایر کسب و کارها نیز مناسب هستند.

برای درک بهتر و مطالعه توضیحات بیشتر در این خصوص حتما مقاله انتخاب نام برای مغازه کافی نت را نیز مطالعه کنید. این به دید وسیع تر شما در نامگذاری کمک خواهد کرد.

در صورت هر گونه نظر یا انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق کامنت ها یا فرم های تماس وبسایت با ما در ارتباط باشید.

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

طبق ماده 12، 26 و 30 قانون نظام صنفی کشور فردی که اقدام به راه اندازی کافی نت می نماید باید مجوز دریافت کند و مرجع صدور پروانه کسب نیز اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه در شهر مذکور اتحادیه های همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشند.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

6 Comments

  1. کافی نت و تایپ و تکثیر تک

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون من در جایی دیدم که برای مغازه ای اسم “قفل سازی برادران علوی بجز حسین” رو برای مغازه انتخاب کرده بودن آیا چنین نامگذاری به نظرتون مناسب هست؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام خواهش می کنم اینجور نامگذاری ها در مواردی انجام می شه و به دلیل طنزی که این مساله داره موردتوجه هم واقع می شه و جذاب هم هست و گاهی موثر هست. من هم موردی رو در این زمینه مشاهده کردم قبلا که در مقاله راهنمای انتخاب اسم برای مغازه کافی نت به اون اشاره کردم (کافی نت برادران اشجعی بجز رضا). از موارد مشابه این موضوع می شه به پشمک حاج عبدالله هم اشاره کرد که مایه هایی از طنز رو داره اما تاثیرگذار هست و به برندینگ کمک زیادی کرده (صد البته با تلاش چندین ساله صاحبان این برند).

      Reply
  2. حسن هاتفی

    آیا می شه اسم یک کافی نت رو به اسم اون شهر گذاشت؟ و اینکه می شه از اسامی انگلیسی هم برای انتخاب نام کافی نت استفاده کرد؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      سلام بله می شه برای اسم کافی نت از اسم شهرها و منطقه ها هم استفاده کرد و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود نداره و کلا به استراتژی کسب و کار و صاحب اون بستگی داره ولی اساسا نکات درج شده در مقاله می تونه راهنمای خوبی برای انتخاب نام باشه. در خصوص اسامی انگلیسی یکسری محدودیت ها وجود داره که بهتر از این جور اسامی حتی الامکان استفاده نشه چون معمولا با قوانین مغایرت داره و هنگام دریافت مجوز ممکنه وزارت ارشاد یا اتحادیه صنفی اسم رو تایید نکنه و نیاز باشه که اسم دیگه ای انتخاب بشه

      Reply
  3. نیروانا هاشمی

    وقت بخیر خسته نباشید اگر من از اسم خودم که “نیروانا” هست برای راه اندازی کافی نت استفاده کنم خوب هست؟ اگه بعدا بخوام از این شغل برم بیرون و بخوام مغازم رو واگذار کنم مشکلی پیش نمیاد؟ ممنون

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      وقت شما هم بخیر اگه مقاله رو کامل خوندید و همه جوانب رو در نظر گرفتید و باز هم می خواید از اسم نیروانا استفاده کنید مشکلی نداره چون نهایتا انتخاب نام یک موضوع سلیقه ای هست و فرد خودش باید از اون اسم خوشش بیاد چون هر روز و هر ساعت با اون سروکار داره و دائما مشتریان با همون اسم با متصدی صحبت می کنند و اگر همه جوانب و این موضوع اخیر رو در نظر گرفتید مشکلی نداره. مثلا در مشهد کافی نتی بود به اسم “تانیا” و مشکل خاصی هم نداشت و کار می کرد. در خصوص واگذاری طبیعتا مشکل آنچنانی پیش نمیاد چون معمولا افراد در واگذاری علاوه بر اسم به عواملی مثل محل کافی نت (از نظر مشتری خور بودن)، سابقه، میزان مشتری ها، میزان درآمد و … هم توجه می کنن و در مجموع تصمیم می گیرن. هر چند به نظر من بهتر هست که فرد از اسامی برای اسم کافی نت استفاده کنه که ساده هست و از طرفی تلفظ اون هم آسون هست و افراد راحت تر به حافظه شون می سپرن و بازاریابی و برندینگ هم براش راحت تر هست و می شه در هر جایی و برای هر گروهی از افراد جامعه بدون دردسر تبلیغش کرد.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *