09228146009

مهارت های نرم و لزوم برخورداری از آن ها برای یک کافی نت دار و متصدی تایپ و تکثیر

مقالات آموزشی تایپ و تکثیر | مقالات آموزشی کافی نت | مهارت های لازم برای کار در کافی نت
تحریریه کافی چاپآگوست 13, 2022

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید

در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوره های آموزشی ما دانش تخصصی خود را بیش از پیش تقویت کنید و  سودآوری کسب و کار خود را افزایش دهید اینجا کلیک کنید.

اهمیت مهارت های نرم در شغل کافینت و تایپ و تکثیر

احتمالا تا به حال واژه مهارت های نرم بارها به گوش شما خورده است و صحبت های زیادی در خصوص تاثیر آن بر زندگی شغلی و رشد و توسعه کسب و کارها شنیده اید اما لزوم برخورداری از مهارت های نرم برای کافی نت دار ها یا متصدیان تایپ و تکثیر چیست؟

شاید تا به حال کافی نت ها یا تایپ و تکثیرهایی را در کنار هم به خصوص در نزدیکی دانشگاه ها و سازمان های دولتی یا یک خیابان خاص که بورس این چنین کارهاییست دیده اید که در میان آن ها مغازه هایی هستند که همواره پر از مشتری اند اما برخی همواره خالی هستند و مشتری آنچنانی ندارند؟

  • به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟ آیا ممکن است که مهارت های نرم تاثیر در این مساله داشته باشد؟
  • تفاوت مهارت های نرم و سخت چیست؟
  • چرا مهارت های نرم برای یک کافی نت دار یا متصدی تایپ و تکثیر اهمیت دارد؟
  • مهارت های نرم چه کمکی به پیشبرد اهداف یک کافی نت دار یا متصدی تایچ و تکثیر می کند؟
  • کدام سافت اسکیل ها نرم از اهمیت بیشتری برخوردارند؟

همچنین در مقاله ای دیگر در کافی چاپ به تحلیل و بررسی راهکارهای تقویت و بهبود مهارت های نرم توسط کافی نت داران و متصدیان تایپ و تکثیرها پرداخته ایم که مطالعه آن بعد از این مقاله خالی از لطف نیست.

در این مقاله از وب سایت کافی چاپ می خواهیم به بررسی مهارت های نرم و لزوم برخورداری از آن ها برای یک کافی نت دار یا متصدی تایپ و تکثیر بپردازیم و جنبه های مختلف آن را بررسی کنیم. با خواندن ادامه ای مقاله به نکاتی دست پیدا خواهید کرد که می تواند به میزان زیادی بر سطح درآمد و رشد کسب و کار شما موثر باشد. پس در ادامه مقاله با من همراه باشید.

تعریف مهارت های نرم

مهارت های نرم به مهارت های غیرفنی گفته می شود که بر چگونگی تعامل و ارتباط با همکاران و مشتریان، شیوه حل مسائل و مشکلات، روش مدیریت کارها و ارائه محصولات و خدمات تاثیر گذاشته و در میزان سودآوری کسب و کار موثر است.

در واقع سافت اسکیل ها (Soft Skills) به نحوه کار فرد مربوط می شوند (نحوه تعامل با دیگران، نحوه حل مسایل و مشکلات، نحوه مدیریت کارها و وظایف).

از مهارت های نرم به سافت اسکیل ها، مهارت های ضروری و مهارت های غیرشناختی نیز یاد می شود.

دیگر اسامی مهارت‌های نرم مهارت‌های شخصی، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های غیر فنی، مهارت‌های ضروری و مهارت‌های قابل انتقال می باشد.

تاثیر مهارت های نرم بر کسب و کارها
مهمترین مهارت های نرم

اگر بخواهیم در ارتباط با مشاغل مهارت های نرم و سخت را تعریف کنیم باید بگوییم:

آن دسته از کارکردهای شغلی که آن ها را به خوبی می شناسیم و می توانیم آنها را بسنجیم مهارت های سخت و مواردی که به شخصیت، رفتار و ویزگی های درونی افراد مربوط می شوند و درباره آنها اطلاعات بسیار کمی داریم مهارتهای نرم (یا مهارت های غیرشناختی) هستند (ویکیپدیا).

در ارتباط با کسب و کار مهارت های نرم ویژگی های شخصیتی، رفتاری و مهارت های ارتباطی است که بر موفقیت کسب و کار تاثیرگذار است.

مهارت های نرم در برابر مهارت های سخت

برای پی بردن به تفاوت این دو بهتر است ابتدا در خصوص نرم افزار و سخت افزار صحبت کوتاهی داشته باشیم.

همانگونه که می دانیم نرم افزار مجموعه ای از دستورالعمل هاست که به رایانه یا همان سخت افزار (یا سخت افزار فیزیکی) می گوید که “چگونه کار کند“.

به عبارت دیگر نرم افزار و سخت افزار به نوعی در مقابل یکدیگر قرار دارند و به دو دسته نرم افزارهای سیستم و نرم افزارهای کاربردی تقسیم می شوند.

نرم افزارهای سیستمی مدیریت رایانه (سخت افزار) را برعهده دارند و مهم ترین آن ها سیستم عامل (ویندوز، لینوکس، مک و …) است.

نرم افزارهای کاربردی برنامه های مورد استفاده کاربر هستند که برخی از معروفترین آن ها ورد، پاورپوینت، اکسل، اکسس، متلب، اتوکد و … هستند.

اما نکته مهم این است که سخت افزار بدون نرم افزار استفاده چندانی ندارد و کارایی خود را تا حد زیادی از دست می دهد.

مهارت های نرم و سخت نیز به نوعی مشابه نرم افزار و سخت افزارند.

مهارت های سخت مهارت هایی هستند که فرد با آموزش و شرکت در دوره های رسمی و تخصصی آن ها را فرا می گیرد و با همین آموزش ها می تواند از آن ها استفاده کند.

اما استفاده موثر مهارت های سخت و عمق بخشیدن به آن ها تا حد زیادی به مهارت ها نرم فرد بستگی دارد.

به عنوان مثال اشخاص خلاق، افراد منظم و افرادی که از روحیه و انگیزه خوبی برخوردارند به نحوه بهتری از مهارت های سخت خود بهره می برند.

تفاوت های بین مهارت های نرم و سخت

تفاوت اصلی و کلیدی مهارت های نرم و سخت در نحوه به دست آوردن آن ها و روش بکارگیری آن ها در کارهاست. اگر بخواهیم این دو تفاوت را بیشتر باز کنیم باید بگوییم که سافت اسکیل ها و هارد اسکیل ها دارای تفاوت های زیر هستند:

  • اشخاص، مدیران و کارکنان معمولا مهارت های سخت را از طریق آموزش‌های آکادمیک و رسمی، شرکت در دوره‌های تخصصی یا کسب تجربه در کنار یک فرد متخصص به دست می‌آوردند.
  • مهارت های سخت به سادگی قابل سنجش می باشند (به عنوان مثال اینکه چه کسی بیشترین مهارت در ورد را دارد به راحتی قابل سنجش است اما تعیین فردی که چه کسی در خلاقیت یا کار تیمی بهترین است کار نسبتا دشواری است) و افراد و مشاغل برای انجام وظایف شغلی و خدمات مورد نیاز مشتریان شان به آنها نیاز دارند.
  • مهارت های سخت معمولا تخصصی و فنی و تنها به یک شاخه شغلی مربوط می شوند در حالیکه مهارت های نرم به شاخه خاصی تعلق ندارند و با تغییر شغل یا حوزه کاری به آن حوزه منتقل می شوند.
  • کارفرمایان معمولاً قبل از استخدام، مهارت های سخت کارجویان را مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌دهند.
  • مهارت هایی مانند کار با نرم افزارها (مثلا ورد، پاورپوینت، فتوشاپ، matlab و …)، طراحی وب، و … مهارت های سخت هستند.
  • یادگیری مهارت های سخت معمولا نسبت به مهارت های نرم ساده تر است و اینگونه مهارت های را می‌توان با صرف زمان و انرژی یاد گرفت ولی معمولا کسب مهارت های نرم سخت تر و پیچیده تر است.
تفاوت های مهارت های نرم و سخت کافی نت تایپ و تکثیر
مقایسه مهارت های نرم و مهارت فنی یا هارد اسکیل ها

انواع مهارت های نرم

شاید بتوان مهارت های نرم را در چند گروه کلی مدیریت و تصمیم گیری، ارتباطات، خلاقیت، سازگاری، حل مساله و اخلاق کاری طبقه بندی کرد.

مهارت های نرم مواردی چون مهارت های ارتباطی (با همکاران و مشتریان)، شنیداری و گفتاری (فن بیان)، مدیریت زمان، همدلی، متقاعدسازی دیگران، حل مساله، انگیزش، سازگاری و انعطاف پذیری، انضباط و مدیریت فردی، روحیه و توانایی کار گروهی، خلاقیت، ویژگی های اخلاقی و درست کاری و ویژگی های مدیریت و رهبری و … را شامل می شود.

ویژگی های مهارت های نرم

برخی از ویژگی های سافت اسکیل ها عبارتند از:

  • مهارت های نرم به سادگی قابل اندازه گیری و سنجش نیست.
  • مهارت های نرم به شخصیت فرد و ویژگی های شخصیتی باز می گردد.
  • با تمرین و تکرار می توان سافت اسکیل ها را کسب و یا بهبود بخشید.

دلیل اهمیت سافت اسکیل ها چیست و چرا فرد باید از این مهارت ها برخوردار باشد؟

برخی از مهم ترین دلایل اهمیت مهارت های نرم عبارتند از:

  • مهارت های نرم به بهره گیری هرچه بهتر از مهارت های سخت کمک می کنند به عبارت دیگر برخوردای از سافت اسکیل ها فرد را قادر می سازد که به نحو موثری از مهارت ها و دانش فنی خود استفاده نماید.
  • سافت اسکیل ها توانایی تعاملات انسانی فرد با مشتریان، همکاران، مدیران و جامعه انسانی کمک می کند و به میزان زیادی آن را چه در محیط کار و چه خارج از محیط کار بهبود می بخشد.
  • سافت اسکیل ها به فرد کمک می کنند که از کارها و مسئولیت های تخصصی و شغلی خود لذت بیشتری ببرد.
  • برخورداری کافی از سافت اسکیل ها به مدیریت بهتر زمان و فعالیت های شغلی کمک می کند.
  • برخورداری از مهارت های نرم مختص محدوده معین یا خاصی از توانمندی نیست بلکه در تمامی سطوح فنی و غیرفنی قابل مشاهده است. به عبارت دیگر مهارت های فنی جدید نیازمند گذراندن دوره های آموزشی جدید است اما مهارت های نرم به صورت خودکار به شغل و حرفه جدید منتقل می شود.
  • مهارت ها نرم مهارت های سخت را همراهی نموده و سبب بهره وری بیشتر هارد اسکیل ها می شود.
  • یادگیری مهارت های نرم سخت تر است و به همین علت از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

تاثیر مهارت های نرم بر کسب و کارها

مهارت های نرم به خاطر ماهیتی که دارند می توانند تاثیرات فراوانی بر کسب و کارها داشته باشند. در ادامه به برخی از تاثیرات مهارت های نرم بر کسب و کارها اشاره می کنیم.

کسب و کارها مجموعه های مبتنی بر انسان و جامعه انسانی هستند لذا برای انجام کارها و ارائه خدمات در وهله اول مهارت های نرم مورد نیاز است.

مهارت های نرم سبب افزایش بهره وری می شوند و کارکنان و افرادی که از سافت اسکیل های خاصی برخوردارند از بهره وری بیشتری برخوردار بوده، خلاقیت و ابتکار عمل بیشتری دارند و در تصمیم گیری ها بهتر عمل می کنند.

تحقیقات نشان داده است که شرکت ها و سازمان هایی که مجموعه آن ها دارای شاخص سافت اسکیل بالاتری است نسبت به شرکت های دیگر موفق تر عمل می کنند.

این بدان معناست که سازمان هایی که ملاک استخدام آن ها بر مهارت های نرم متمرکز است نسبت به سازمان هایی که برای آن ها مهارت های سخت در اولویت است از بهره وری بالاتری برخوردار خواهند بود.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه های هاروارد، میشیگان و بوستون نشان داده است که آموزش سافت اسکیل ها در حوزه ارتباطات و حل مساله سبب افرایش 12 درصدی بهره وری نیروی انسانی و افزایش 250 درصدی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) می شود.

از مهارت های نرم در حوزه ارتباطی مانند همدلی و شوخ طبعی سبب بهبود تجربه مشتری و افزایش نرخ بازگشت مشتری می شود.

مهارت های نرم از ویژگی های شخصیتی، رفتاری و درونی انسان هستند و نمی توان آن ها را با ماشین یا اتوماسیون یا هوش مصنوعی (AI) جایگزین کرد لذا کسب و کارها همواره به آن ها نیاز دارند و بی جایگزین هستند.

تاثیر مهارت های نرم کافی نت دار یا متصدی تایپ و تکثیر بر میزان درآمد و رشد و توسعه کسب و کار

شغل کافی نت و یا تایپ و تکثیر از مشاغلی است که در آن مدیران و کارکنان کسب و کار به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباطند. همین ارتباط رو در رو لزوم برخورداری از سافت اسکیل ها را به خوبی نمایان می سازد.

در عین حال که این موضوع یک فرصت است می تواند به یک تهدید بزرگ نیز برای کسب و کار و سودآوری آن تبدیل گردد.

در بسیاری از مواقع لزوم برخورداری از مهارت های نرم در این شغل ها بسیار مهم تر از مهارت های سخت است و دلیل آن هم این است که بسیاری از خدمات یا بخش اعظم آن ها در این مشاغل نیاز به دانش فنی بالایی ندارد و بیشتر نیازمند هوشمندی، برخورد مناسب با مشتری، همدلی با وی و برقراری ارتباط مناسب با اوست.

بخش بزرگی از فرآیند ارایه خدمات در این شغل ها به ارتباط موثر با مشتری و مدیریت فرآیند ثبت سفارش تا تحویل آن بر می گردد و در صورتی که فرد از توانایی های غیرشناختی کافی برخوردار نباشد نمی تواند به خوبی از پس این فرآیند برآید.

برخورد خوب با مشتری در بسیاری از مواقع حتی از کیفیت فنی خدمات ارایه شده مهم تر است و نگاه مشتریان به یک کافی نت دار خوش برخورد با مهارت فنی پایین بسیار بهتر از کافی نت داری است که توانایی تخصصی بسیار بالایی دارد اما در برخورد و برقراری ارتباط با مشتری ضعف دارد.

از طرفی در شرایط اقتصادی و چالش برانگیز حاضر که به میزان زیادی مردم و کسب و کارها را درگیر خود کرده است راهکارهای خلاقانه می تواند به بقای کسب و کارها و سودآوری آن ها کمک کند و در صورتی که فرد از این دسته از سافت اسکیل ها برخودار باشد از امتیاز بزرگی نسبت به رقبا برخوردار است.

در مورد سایر مهارت های نرم مانند مدیریت و تصمیم گیری، حل مساله و حل تعارض ها و … نیز این موارد صادق است و توجه به همین جزییات می تواند تاثیر زیادی بر رشد و توسعه و پیداکردن راهکاهای جدید کسب و افزایش درآمد کافی نت ها و تایپ و تکثیرها بگذارد.

به جرات می توان گفت که اگر فرد مهارت های نرم خود را تقویت نماید و از تلاش و تعهد لازم نیز برخوردار باشد هر سال می تواند درآمد کافی نت یا تایپ و تکثیر خود را چند برابر کند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این آموزش به بررسی مهارت های نرم و لزوم برخورداری از آنها برای موفقیت در شغل کافی نت، تایپ و تکثیر و خدمات اینترنتی پرداختیم.

مهارت‌های نرم ویژگی‌های شخصیتی ذاتی و توانایی‌هایی را دربرمی گیرند که قابل آموختن و یادگیری هستند ولی یادگیری آن ها بسیار دشوار است.

اغلب مهارت‌های نرم در میان وظایف و مسئولیت های شغلی، مشاغل و صنایع  مختلف قابل انتقال هستند حال آن که مهارت های فنی یا هارد اسکیل ها اینگونه نبوده و برای یادگیری یک زمینه جدید باید از نو شروع کرد و در یک دوره آموزشی جدید شرکت کرد.

شاید در نگاه اول تاثیر مهارت های نرم بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار در یک کافی نت یا مرکز چاپ دیجیتال چندان واضح نباشد اما به واقع مهارت های غیرشناختی تاثیر مستقیم و زیادی بر این موضوع دارد و لزوم بهبود و تقویت آن ها را بیش از پیش ضروری می نماید.

این بهبود و تقویت بایستی در تمامی ارکان مجموعه شغلی از صاحب کسب و کار تا کارکنان بایستی به شکل توام صورت بگیرد تا تاثیر خود به به خوبی برجای بگذارد.

نهایتا لازم می دانم باز هم بر این نکته تاکید کنم که برخورداری از مهارت های نرم در شغل هایی که بطور مستقیم با مشتری سروکار دارند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و مخصوصا در کارهای تیمی و زمانی که یک کسب و کار اقدام به استخدام افراد می کند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در این خصوص در آینده در مقالات بعدی مطالب کاملی خواهم نوشت.

امیدوارم که مطالب این مقاله بتواند شما را ترغیب نماید که اهمیت بیشتری برای مهارت های نرم قائل شوید و در جهت بهبود آنها گام های موثری بردارید.

همچنین همانند سایر مقالات از شما دوستان و کاربران عزیز کافی چاپ می خواهم که در صورت وجود هرگونه ابهام، نظر، پیشنهاد یا انتقاد یا دیدگاه آن را از طریق روش های ارتباطی موجود در سایت یا در بخش دیدگاه ها با من و سایر دوستان در میان بگذارید.

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

مجوز کافی نت را از کجا بگیریم

طبق ماده 12، 26 و 30 قانون نظام صنفی کشور فردی که اقدام به راه اندازی کافی نت می نماید باید مجوز دریافت کند و مرجع صدور پروانه کسب نیز اتحادیه صنفی و در صورت نداشتن اتحادیه در شهر مذکور اتحادیه های همگن یا اتاق اصناف شهرستان می باشند.

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی مورد نیاز کافی نت

در این مقاله به بررسی مدرک و رشته تحصیلی مورد نیاز برای دریافت مجوز کافی نت و خدمات اینترنتی پرداخته ایم و شرایط فرد را از لحاظ مدرک تحصیلی و رشته برای اخذ پروانه کسب کافی نت را بررسی کرده ایم.

6 Comments

  1. محمدرضا

    با درود رد این مقاله در خصوص اهمیت مهارت های نرم و تاثیری که می تونه بر سودآوری کسب و کار داشته باشه صحبت شد اما در مورد راه های تقویت مهارت های نرم سخنی به میون نیومد. ممکن هست در خصوص راه های تقویت مهارت های نرم هم مطالبی بیان کنید؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      درود بر شما بزودی در این زمینه مقاله جامعی منتشر می کنیم و به طور کامل و جامع این موضوع رو بررسی می کنیم.

      Reply
  2. حسن هاتفی

    واقعا این مهارت نرم تاثیر داره یا مقاله رو کلا نوشتین که سایت خالی نباشه؟ چون که من تاثیر آنچنانی در شغلی مثل کافی نت نمی بینم. تشکر

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      خیلی می تونه موثر باشه شاید شما آدم برونگرا و اجتماعی هستی و تا به حال مشکلی در این زمینه های نداشتی ولی بسیاری از تیپ های شخصیتی به دلایل مختلف با مسایل اجتماعی مواجه هستن و مثلا اعتماد به نفس پایین دارن یا نیم تونن مقدار پول متناسب با کاری که انجام دادن رو دریافت کنن از مشتری و یا بعد یکی دو جلسه مراجعه مشتری با اون دوست می شن و در رودربایستی (رودرواسی) گیر می کنن و نمی تونن هزینه کارشون رو دریافت کنن و موارد متعدد دیگه که بایستی بهش توجه بشه و با کسب مهارت به حداقل برسه و گرنه در بلند مدت مشکلات جانبی هم ایجاد می شه و انرژی و انگیزه فرد رو می گیره

      Reply
  3. علی حامی

    سلام وقتتون بخیر من جدیدا تو تلویزیون و … دیدم که خیلی در مورد مهارت های نرم صحبت می شه و ظاهرا این موضوع خیلی هم اهمیت داره. من مطالب این مقاله رو خوندم و خیلی دوست دارم این مهارت هام رو تقویت کنم. در کامنت ها نوشتید که یک مقاله در خصوص روش های تقویت مهارت های نرم در سایت منتشر می کنید ولی من گشتم چیزی پیدا نکردم. چطور می تونم به این مقاله دسترسی داشته باشم؟

    Reply
    • تحریریه کافی چاپ

      درود بله این مقاله در دست نگارش هست اما هنوز کامل نشده ولی خیلی زود این مقاله رو منتشر می کنیم. در کل مهارت های نرم رو می شه با مطالعه و یا شرکت در کلاس های آموزشی تقویت کرد. یکی از کتاب های خوب در این زمینه کتاب مهارت های نرم برای افراد سخت اثر هلنا کیم هست که می تونید مطالعه کنید البته این کتاب بیشتر با تاکید بر هوش هسجانی نوشته شده و کتاب های زیاد دیگه ای هم هست که در مقاله راهکارهای بهبود مهارت های نرم کافی نت داران به اون خواهیم پرداخت.

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *